Jullie verdienen beter #POinactie

28 juni 2017

Jullie verdienen beter #POinactie

Foto: Annemiek Kamphuis

De maat is vol! Al jaren wordt de liefde voor het mooie vak van juf en meester gebruikt om maar niets te veranderen aan de werkdruk en inkomen.

Foto: Annemiek Kamphuis

Een forse loonsverhoging en een serieuze aanpak van de werkdruk - door meer collega;s, kleinere klassen en een aanpak van overbodige bureaucratie- is hard nodig.

Het getuigt van kracht dat leraren zich hebben verenigd en aangeven het niet meer te pikken. Sp ondersteunt de leerkrachten in de volstrekt terechte eisen en is solidair met de strijd.

Vandaag dinsdag 27 juni hebben veel docenten in het basisonderwijs een uur lang het werk neer gelegd. Het eerste uur van de schooldag is er gestaakt en geen les gegeven.

Foto: Annemiek Kamphuis

Leraren hebben te weinig tijd om lessen voor te bereiden, moeten veel administratie doen en staan voor te grote klassen. De arbeidsvoorwaarden zijn niet goed in het basisonderwijs.Uit onderzoek vanTNO blijkt dat met 20.2%  van de werknemers die aangeeft last te hebben van een burn-out, het onderwijs veruit bovenaan staat.

Dit samen zijn de redenen voor een groot lerarentekort in het basisonderwijs, dat de komende jaren nog verder dreigt op te lopen. Op dit moment is het tekort ongeveer 900 onderwijzers.

Tijd voor een prikactie!

Vele SPafdelingen bezochten scholen om de stakende leraren steun te betuigen. Natuurlijk ook wij: afdeling SP Oude IJsselstreek. We zijn op bezoek geweest met croissants en schoolkrijtjes bij de Oersprong, Christoffelschool en de Plakkenberg in Silvolde.

Suzan,Gerhard en Annemiek werden bij de Oersprong en Christoffelschool in Gendringen hartelijk ontvangen. Jan bij de Plakkenberg.

We gaan ervan uit dat minister Bussemaker en stas Dekker begrijpen dat het noodzakelijk is om de eisen in te willigen. Dit om het voortbestaan van goed onderwijs voor de kinderen te waarborgen. Kinderen zijn onze toekomst.