TTIP( deel 4): Trump en klimaat

15 november 2016

TTIP( deel 4): Trump en klimaat

Foto: Metro / Google

Na de ondertekening van het CETA-verdrag, leek de weg vrijgemaakt te zijn voor TTIP. In drie eerdere artikelen, hebben we laten zien wat de gevolgen zijn van handelsverdragen met landen, die het niet zo nauw nemen met de gezondheid van mens en dier. Allereerst hebben we de gevolgen van TTIP/CETA voor agrarische bedrijven belicht. Vervolgens zijn we gaan kijken naar de hedendaagse Amerikaanse voedingsindustrie en dan met name de rol die fastfoodketens spelen in het aanbieden van goedkoop en kwalitatief laagwaardig voedsel voor opgroeiende kinderen. In het derde nieuwsbericht zijn we gaan kijken wat de rol van TTIP is op de werkgelegenheid en hoogte van lonen in Europa. Intussen er een nieuwe president gekozen in Amerika en dit heeft zowel positieve als negatieve gevolgen voor TTIP en Europa.

Enkele maanden geleden waren er grote twijfels over Donald Trump, als serieuze kandidaat voor de presidentsverkiezingen. Hij had geen politieke ervaring en kwam soms met radicale standpunten in het nieuws. Zo wil hij een muur bouwen op de grens met Mexico. Amerikanen moeten minder buitenlandse goederen kopen en dit zou dan de interne markt versterken. Hoewel Trump dit niet expliciet aangeeft, is hij geen voorstander van TTIP. In dit opzicht is het goed dat Trump de nieuwe president wordt. Kijken we echter naar de gevolgen voor het milieu, dan zijn de ideeën van Trump verontrustend. Al tijdens zijn campagne liet hij
weten af te willen van het klimaatakkoord van Parijs, waarin bijna 200 landen afspraken hebben gemaakt over onder meer het terugdringen van broeikasgassen. Volgens Trump is klimaatverandering een leugen en worden de Verenigde Staten, die verantwoordelijk zijn voor 18 procent van de wereldwijde uitstoot, te veel
benadeeld in de nieuwe afspraken.

Hiermee eindigt de 4-delige
serie over TTIP en CETA.