Een minuut voor menselijke zorg!

13 november 2016

Een minuut voor menselijke zorg!

Foto: meneer van Halteren

"De CAO vind ik een bodemloos akkoord. Een sigaar uit eigen doos en wij thuishulpen zijn hierdoor alweer het kind van de rekening. We hebben niets met ORT te maken, maar mogen wel 3 dagen inleveren. Een fatsoenlijke loonsverhoging is er ook niet. Een deal gesloten zonder de FNV en weer in het voordeel van de werkgevers! We willen een fatsoenlijke CAO en geen sigaar uit eigen doos", zegt strijdster Jose van Halteren die ook van de partij was.  Een van de dames die al jaren knokt voor goede zorg voor ouderen en behoud van banen in de zorg.

Op woensdag 9 november stonden honderden zorgmedewerkers, van ongeveer honderd verpleeg, verzorgingshuizen en thuiszorginstellingen op om in actie te komen voor behoud van de kwaliteit van de zorg in Nederland. ‘De zorgmedewerkers zijn laaiend over de cao-deal die de werkgevers hebben gesloten. In plaats van dat er iets wordt gedaan aan de gigantische werkdruk, aan de doorgeslagen flexibilisering of de onzekerheid over hun toekomst, moeten zorgmedewerkers drie vakantiedagen inleveren om kosten te besparen voor de werkgevers. Dat pikken ze natuurlijk niet.’

Vorige maand hebben de zorgwerkgevers een dealtje gemaakt met twee van de vier vakbonden (CNV en NU91) over de cao VVT. Zij willen grote verslechteringen afspreken voor alle medewerkers in de sector. Medewerkers betalen letterlijk de rekening! . Er is erg veel boosheid over deze deal.

Foto: Annemiek Kamphuis

“Mensen hebben vakantiedagen nodig om bij te komen van het zware maar dankbare werk wat ze doen. Het is toch van de zotte om dat in te moeten leveren”, aldus Anna Piepers SP Oude IJsselstreek, die de dames ondersteunde in de strijd voor menselijke zorg.