TTIP: Een gevaar voor uw gezondheid! Deel 2

15 juni 2016

TTIP: Een gevaar voor uw gezondheid! Deel 2

Foto: frederik / gertsen

In Europa gelden strenge eisen op het gebied van voedselveiligheid, maar hoelang nog? TTIP voor de VS en CETA voor Canada zijn handelsverdragen met Europa, waarbij voedselproducenten meer vrijheid krijgen om ongezond voedsel aan te bieden voor bodemprijzen. Denk daarbij aan genetische gemanipuleerde gewassen, plofkippen en groenten of vlees met een hoger gehalte aan pesticiden. Jarenlang hebben diverse organisaties zich ingezet voor verbetering van ons dagelijks voedsel en daarover zijn afspraken gemaakt met boeren, supermarkten en voedselleveranciers.

Op de tv verschijnen er programma's, die duidelijk maken dat we nog veel kunnen verbeteren. We hebben keurmerken, zoals Ik Kies Bewust. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (voorheen de keuringsdienst van waren) ziet toe op handhaving van het beleid en daar kunnen we trots op zijn.

Gezond eten vormt de kern van een gezond bestaan. In de VS is de levensverwachting van de bevolking aan het dalen en veel jongeren zullen op jongere leeftijd sterven dan hun ouders. Voor een deel komt dit door slechte eetgewoonten, maar ook door de slechtere kwaliteit van het voedsel in Amerika. Als we zouden instemmen met TTIP en CETA, krijgen de grote voedselproducenten meer macht in Europa. In Amerika zie je bijvoorbeeld dat scholen niet kunnen bestaan zonder fastfoodbedrijven, omdat 80% van de verkochte snacks op scholen wordt geleverd door bedrijven als Mc Donalds, Pizza Hut en Coca Cola.  Zo hebben ze de macht over de nieuwe generatie, waarbij de gezondheid van kinderen van ondergeschikt belang is. Jongeren raken gewend aan vet en suikerrijk voedsel en zullen ook buiten schooltijd de fastfoodketens opzoeken.

Volwassenen krijgen te maken met hogere doseringen aan chemicaliën of pesticiden in groente en vlees. Op die manier slaan we een weg in, die voor het milieu, de dieren en de mens doodloopt. De SP is de strijd samen met andere belangenorganisaties aangegaan tegen de handelsverdragen TTIP en CETA. Inmiddels hebben ruim 150.000 mensen de petitie ondertekend. Wil je deze actie steunen, teken dan de petitie zie deel 1.