TTIP: doodsteek voor de boeren Oude IJsselstreek? Deel 1

19 mei 2016

TTIP: doodsteek voor de boeren Oude IJsselstreek? Deel 1

Foto: Fred / Gertsen

TTIP Wat is dat? Deel 1 van 4. De laatste maanden hoor je steeds vaker de term TTIP voorbijkomen. TTIP is de afkorting voor Transatlantic Trade & Investment Partnership. Dat is een handelsovereenkomst tussen Europa en de Verenigde Staten, waarbij grote ondernemingen veel meer vrijheid krijgen bij het doen van zaken in Europa. Dit kan ook het einde betekenen voor agrarische bedrijven in de gemeente Oude IJsselstreek. Zij zijn nu gebonden aan strengere wetgeving dan bedrijven in Amerika.

Gevolg is dat de huidige wetten en regels voor een deel worden afgeschaft, zodat de multinationals makkelijker producten en diensten kunnen verkopen. Risico is dat arbeidsvoorwaarden, voedselveiligheid en duurzaamheid in het gedrang komen. Denk daarbij aan genetisch gemanipuleerde groenten of milieuvervuiling  en agrarische bedrijven.

De SP maakt zich zorgen over de toekomst van de huidige 300 agrarische bedrijven in onze gemeente. Veel boeren hebben het al moeilijk in deze tijd en de invoering van TTIP verslechterd hun marktpositie. Dit zou wel eens de doodsteek kunnen betekenen voor agrarische bedrijven. De Amerikaanse bedrijven hebben een minder strenge regelgeving dan in Europa.

Willen we de grote bedrijven nog meer macht geven of moeten we verstandig omspringen met de wetten en regels, die we de afgelopen decennia samen hebben opgesteld. In een serie van 4 nieuwsberichten leggen we uit wat de gevolgen zijn van TTIP voor ons en waarom de SP tegenstander is van TTIP.

Er is inmiddels zoveel weerstand tegen deze handelsverdragen dat het Platform TTIP Referendum, een samenwerkingsverband van o.a. Milieudefensie en Food Watch, het tijd vindt voor een referendum: ‘Het is tijd voor een openbaar debat over TTIP en CETA.’

Teken daarom de petitie en roep zoveel mogelijk mensen op dit ook te doen. Onderstaande is linkadres om te tekenen.