SP Oude IJsselstreek wil van alfaconstructie af

24 april 2016

SP Oude IJsselstreek wil van alfaconstructie af

Foto: SP

Al sinds de invoering van het fenomeen "alfahulp" in de huishoudelijke zorg vindt SP Oude IJsselstreek dit een onwenselijke vorm van zorgverlening. Huishoudelijke hulpen die voorheen in loondienst waren, werden voor de keuze gesteld: de baan kwijt of in een vreemd soort van zelfstandig ondernemerschap verder gaan. Zonder goede arbeidsvoorwaarden die werknemers wel hebben. Is dat een vrije keuze? Juridisch gezien waarschijnlijk wel. Maar moreel en ethisch ons inziens niet.

Foto: SP

SP Oude IJsselstreek, de SP-Kamerfractie, Commissie Kalsbeek, minister Asscher, de Tweede Kamer; allen stuurden zij aan op een verbod op alfahulpen. Al sinds 2013.

In de tussenliggende tijd ging het College van B&W van Oude IJsselstreek echter gewoon door met deze regeling. In de wetenschap dat er vroeg of laat een verbod op zou komen. Gemeentelijk beleid dus, dat door een meerderheid in de gemeenteraad werd goedgekeurd. De SP heeft zowel in de commissie Transities en Transformaties als in de raadsvergaderingen over de thuiszorg herhaaldelijk aan het college gevraagd, hoe het ging anticiperen op het aanstaande verbod op deze regeling. Steevast was daarop het antwoord: "We zijn niet gek, we houden ons aan de wet." Met andere woorden: we weten dat het niet goed is, maar zolang het nog mag, gaan we er mee door.

Op 4 december 2015 kwamen kabinet, vakbonden en VNG tot een akkoord, dat per 1 januari 2017 de wet het inzetten van alfahulpen in een algemene voorziening niet meer toestaat. De raadsfractie van SP Oude IJsselstreek stelde schriftelijke vragen naar aanleiding op dit akkoord, maar weer antwoordde het college dat men niet van plan was te stoppen met deze constructie.

In maart 2016 stelde Renske Leijten schriftelijke vragen aan staatssecretaris Van Rijn over de inzet en mogelijk zelfs uitbreiding van het inzetten van alfahulpen in de gemeente Oude IJsselstreek. Op 18 april antwoordde Van Rijn beide fracties onder meer dat hij het niet wenselijk acht dat gemeenten beleid ontwikkelen dat erop gericht is op uitbreiding van het aantal alfahulpen uit te breiden en dat hij op zeer korte termijn met een wetsvoorstel naar de Kamer komt.

Foto: SP

De raadsfractie van SP kondigde daarop aan dat zij op donderdag 21 april mondelinge vragen zou gaan stellen in de raadsvergadering. Voorafgaand aan deze raadsvergadering werd er ingesproken over dit onderwerp door Desiree Egberts van de FNV en een alfahulp uit onze gemeente. Het College had aangekondigd dat het niet bij deze inspraak aan tafel zou zitten, maar wel als toehoorder in de zaal, omdat de FNV gevraagd had om met de gemeenteraad in gesprek te gaan. De fractie van de VVD was ook slechts als toehoorder aanwezig, omdat zij vindt dat niet de gemeenteraad gaat over arbeidsbetrekkingen, maar de vakbond. In haar antwoord op de e-mail die de VVD daarover naar de raad stuurde, stelde de SP dat zij deze houding afkeurt, omdat de FNV inspreekt namens inwoners van de gemeente en dat wij vinden dat iedere inwoner het recht heeft gehoord te worden door de door hem gekozen volksvertegenwoordiging. Bovendien gaat het hier om beleid dat uitgevoerd wordt door de gemeente na besluitvorming door de meerderheid van diezelfde gemeenteraad.

Foto: SP

De beantwoording door de wethouder op de vragen die in het vragenhalfuur gesteld werden, kwam er wederom op neer dat de gemeente niet gek is en zich aan de wet houdt. Met als motivatie een aantal drogredeneringen als "we weten nog niet hoe het verbod eruit komt te zien" en "het kabinet weet niet hoeveel gemeenten hoeveel alfahulpen inzetten." Fractievoorzitter Heini Peters antwoordde hierop: "Toen de wetgever bedacht dat we niet harder dan 130 km/u mogen rijden op de snelweg, wist de wetgever ook niet hoeveel mensen harder reden dan die snelheid, dit is een drogredenering." De voltallige oppositie gaf aan tegen het inzetten van alfahulpen te zijn. Van de coalitie gaf alleen de VVD haar mening, die er in het kort op neer kwam: "U zit hier voor de bühne." Hayo Canter Cremers van D66 vroeg de burgemeester om hierop in te grijpen, waarop deze antwoordde dat hij dit een politiek onwenselijke uitspraak vond. De woordvoerders van de oppositie beaamden dit. Peters: "Als ik op de bühne wilde staan, was ik operazanger geworden, geen raadslid." Helaas hebben we nog geen enkele verontschuldiging door de fractievoorzitter van de VVD voor deze opmerking ontvangen. In de tweede termijn gaf de SP aan volgende raadsvergadering met een initiatief voorstel te komen.

Conclusie van dit vragenhalfuur is dat de voltallige oppositie tegen het inzetten van alfahulpen is en dat de coalitie inhoudelijk geen reactie gaf. De fracties van zowel Lokaal Belang als CDA onthielden zich van commentaar. De wethouder gaf aan dat hij openstaat voor een politieke discussie over dit onderwerp. Een discussie die we ook zeker gaan voeren. Want na een jarenlange strijd blijft de SP zich ook in de toekomst inzetten voor ECHTE banen in de zorg.

Reacties

Blij met deze waardige SP-reactie op vertragingstactiek van college en vvd ten aanzien van inzet alfahulpen in algemene voorziening. Complimenten voor uitgebreide verslaggeving hiervan. Ga zo door!