Bereid u goed voor op een keukentafelgesprek.

7 maart 2016

Bereid u goed voor op een keukentafelgesprek.

De gemeente Oude IJsselstreek gaat alle inwoners die nu gebruik maken van hulp in de huishouding bellen voor het maken van een afspraak voor een nieuw "keukentafelgesprek". Dit is gebaseerd op het beleidsstuk " voorbij de zure appel". Met de komende veranderingen wil de gemeente de hulp en ondersteuning thuis " toekomstbestendig" maken.

Alle inwoners hebben al een brief van de gemeente ontvangen met daarin het bericht van een nieuw keukentafelgesprek en het advies om iemand bij het gesprek aanwezig te laten zijn. Niet iedereen beschikt over een sociaal netwerk waar hij/zij een beroep op kan doen om bij dit gesprek aanwezig te zijn.

De SP Oude IJsselstreek gaat een vrijwillige pool opstarten van mensen die bereid zijn om aanwezig te zijn bij een keukentafelgesprek. Het gaat om de gesprekken die de inwoners zonder aanwezigheid van de vrijwilliger, alleen zouden aangaan.

Wat wordt er verwacht van de vrijwilliger:

1. Heeft voor het keukentafelgesprek kennis gemaakt met de inwoner en weet wat de hulpvraag is.

2. Aanwezig bij het gesprek.

3. Maakt aantekeningen tijdens het gesprek.

4. Draagt zorg voor de ruimte die er nodig is voor de inwoner om het verhaal te kunnen vertellen.

5. Is de ruggesteun van de inwoner.

6. Indien nodig helpt de vrijwilliger de inwoner bij het verwoorden van de hulpvraag.

7. Vriendelijk en rustig in contact.

Wat biedt de SP Oude IJsselstreek de vrijwilligers:

De SP Oude IJsselstreek organiseert een avond voor de vrijwilligers waarin de kaders van een keukentafelgesprek worden besproken. Wat is realistisch als er naar de mantelzorgers wordt gevraagd en de " eigen kracht". Deze onderwerpen zullen uitgewerkt op papier worden uitgedeeld. Voor vragen na deze avond zal er een telefoonnummer en e-mailadres worden gedeeld. Hier kan de vrijwilliger terecht voor vragen die na de infoavond op komen en vragen voor verdere ondersteuning tijdens de gehele duur van de keukentafel gesprekken.

Aanmelden via 06-30783213 of via mailadres:miek.roes@gmail.com