Kappen of niet kappen, dat is de vraag.

11 februari 2016

Kappen of niet kappen, dat is de vraag.

Foto: Heini Peters / Www.heinipeters.nl

In december nam het College van B&W, bij monde van wethouder Jos Sluiter, het besluit dat de voorgenomen kap van 901 laanbomen in het buitengebied van Varsseveld, Silvolde, Sinderen en Westendorp door moet gaan. De werkgroep Kappen Nou, die deze kap tegen wil houden, werd door de wethouder naar de gemeenteraad verwezen. Deze had namelijk het besluit genomen in 2008.

Kappen Nou vroeg hierop inspreektijd aan bij de griffier van de gemeenteraad. Het voorstel van de griffie aan het presidium, de gezamenlijke fractievoorzitters van de politieke partijen, was om er een raadsrotonde over te beleggen. Ondergetekende heeft in deze presidiumvergadering aangegeven dat het een maatschappelijk probleem is, dat al meer dan een jaar in de bevolking leeft en dat we hier als raad gehoor aan moeten geven. Uiteindelijk besliste de meerderheid van het presidium dat deze raadsrotonde doorgang moest vinden.

De raadsrotonde vond plaats op donderdag 4 februari. Diverse ter zake deskundige insprekers gaven hun, goed onderbouwde, visie waarom de door de wethouder genoemde "dunning" niet door moest gaan. Het gaat in het genoemde gebied om voornamelijk eiken van 80 jaar en ouder. De deskundigen van onder andere de Bomenstichting gaven aan dat door deze "dunning" bomen van deze leeftijd de steun die zij aan elkaar hebben in een laanbeplanting, verliezen. Zowel in de kroon als in het wortelstelsel. Bomen van deze leeftijd hebben ook niet het vermogen om de kroon uit te laten groeien.

De ambtelijke organisatie vertoonde daarna een presentatie over lanen die in het verleden al "gedund" zijn. In geen van de gevallen ging het hierbij om lanen met bomen met een zo hoge leeftijd als in het genoemde gebied. De wethouder bleef zich beroepen op staand beleid dat in 2008 door de raad besloten zou zijn. SP-raadslid en woordvoerder Groen, Jan Vesters, vroeg de wethouder, of hij aan kon tonen in welk beleidsplan ergens gesproken werd over "dunning" van laanbomen. De wethouder antwoordde hierop dat hem de letterlijke tekst van beleidsplannen niet voor ogen stond. Vesters reageerde hierop door te zeggen dat hij alle beleidsplannen over het groen in het buitengebied gelezen had en dat hij nergens het woord "dunning" was tegengekomen. De wethouder stribbelde tegen dat "onderhoud" wel genoemd werd. Dat laanbomen onderhouden moeten worden, lijkt de SP ook evident. Maar of dat door kappen van gezonde, beeldbepalende bomen moet, daar heeft de SP grote twijfels bij.

Toen in november vorig jaar het college van B&W na een acht maanden durende, moeizame formatieperiode werd geïnstalleerd, werd door alle coalitiepartijen uitgesproken dat ze het "anders" zouden gaan doen. Burgers meer inspraak te geven, het CDA sprak zelfs van "in de kracht zetten".

In de week voor de raadsrotonde werd mij door de pers gevraagd, wat ons standpunt hierin was. Mijn letterlijke antwoord is te vinden op de website van Regio8: "SP vindt dat er naar deskundigen moet worden geluisterd en daarna moet er opnieuw naar de voors en tegens worden gekeken.

Wethouder Sluiter heeft inmiddels aangegeven dat hij toch in gesprek wil met o.a. de Bomenstichting en Kappen Nou. Dit is ongetwijfeld ontstaan na een golf van verontwaardiging in zowel de samenleving als in de oppositie. Deze draai van de wethouder is een stap in de goede richting, maar intussen heeft de politiek van Oude IJsselstreek alweer een flinke deuk opgelopen door onprofessioneel handelen.
Heini Peters,
Fractievoorzitter SP Oude IJsselstreek.

Reacties

Altijd fijn om alweer te moeten constateren dat we een college hebben dat niet geinteresseerd is in de mening van de inwoners van haar gemeente.