"DE UITVERKORENEN".

6 januari 2016

"DE UITVERKORENEN".

Foto: FNV

Het interview van Peter Dibbets in De Gelderlander van 17 april over het vernederende, onveilige en uitzichtloze werken zonder loon in het leerwerkcentrum van het ISWI bevestigde een aantal van onze bevindingen. Deze bevindingen hebben we opgedaan tijdens twee werkbezoeken in het  leerwerkcentrum Ulft en de hal in Dinxperlo. Dit naar aanleiding van vele klachten over de ISWI. Een aantal mensen zagen de toekomst niet zitten en er schortte nogal wat aan de arbo omstandigheden.

Sadet Karabulet heeft vragen gesteld in de Tweede Kamer. Deze zijn te vinden op de site van de SP Oude IJsselstreek:

Ondertussen is er veel bereikt door de strijd van moedige ex –werkers zonder loon en de FNV. Namelijk:

Verplicht werken in het leerwerkcentrum zonder loon kan alleen nog met een echt individueel plan van aanpak en dan niet langer dan een half jaar.

Leerwerkbanen zijn omgezet in 25 echte banen. Nog eens 30 leerwerkbanen tegen slechts bijstand zijn opgehoogd naar minimumloon.

Voor 170 mensen die te lang hebben gewerkt is er een re-integratie-rugzakje van € 1000,-- beschikbaar. Dat is niet correct. Voor een eerlijke compensatie – een nabetaling – gaat de FNV naar de rechter. De voormalige werkers zonder loon zullen de eis levend houden door verassingsacties te houden.

Maandagavond 28 december 2015 is het rapport  “De uitverkorenen,” geschreven door Peter Dibbits, Esther Diepenbroek en Susan Tuit, aangeboden aan de voorzitter van de Iswi en wethouder van de Wardt die knetterfout zat om de mensen zolang zonder loon te  laten werken. Het rapport gaat over de situatie in het leerwerk centrum van de Iswi in met name Dinxperlo. De hal van het bloemen vouwen. Het rapport is te downloaden op: