Buurten in de buurt Varsseveld

24 januari 2016

Buurten in de buurt Varsseveld

Foto: frederik / gertsen

Geregeld gaan we ergens in de gemeente Oude IJsselstreek op pad voor een gesprek met de mensen. De SP Oude IJsselstreek wil graag weten wat er leeft onder de inwoners. Zaterdagmorgen 23 januari hebben Annemarie, Gürbüz en Fred een bezoek gebracht in een buurt van Varsseveld.

Met behulp van een enquête kwamen we tot mooie gesprekken. Na een wat stroeve start kunnen we toch terugkijken op een geslaagde dag. Opmerkelijk waren de belevenissen van de mensen t.a.v. de stellingen: Een uitbreiding of associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne en dat de gemeente Oude IJsselstreek in het voorjaar ongeveer 900 bomen wil kappen. Vooral het laatste onderwerp leeft bij de mensen. Ze snappen niet waar de gemeente mee bezig is en geloven niet dat het alleen maar uitdunning is. De mensen zijn bezorgd om hun leefomgeving de bomen geven ons zuurstof en nemen CO2 op.

Uitslag enquête:

een publieke basisverzekering voor zorg-en ziektekosten
voor 94%     tegen 3%    weet niet/ geen mening  3%
we moeten miljonairs extra belasting laten betalen
voor 94%     tegen  6%   weet niet/ geen mening  0%
3 een uitbreiding of associatieverdrag tussen de Europese Unie en Oekraïne
voor  14%     tegen 72% weet niet/geen mening  14%
4 er moet niet bezuinigd worden op de kwaliteit van de zorg (wmo-jeugd-werk, het sociale domein) die nu onder de gemeente valt
voor  97%     tegen 3%  weet niet/geen mening   0%
5 de gemeente Oude IJsselstreek wil dit voorjaar ongeveer 900 bomen kappen in het buitengebied
voor  3%      tegen  90% weet niet/geen mening  7%