Buurten in de buurt Westendorp

15 november 2015

Buurten in de buurt Westendorp

Foto: frederik / gertsen

Afgelopen zaterdag 14 november zijn Danielle, Heini en Fred op pad geweest in Westendorp met buurten in de buurt. Op deze herfstachtige zaterdagmorgen zijn we het gesprek aangegaan met de mensen door middel van een enquête.

In deze enquête waren een paar landelijke en lokale vragen gesteld. Juist de lokale vragen deden het meeste stof opwaaien. Niet zozeer de vragen zelf, maar de perikelen rond de nieuwe coalitie in de gemeente Oude IJsselstreek. Er was veel verbijstering en ongeloof bij de mensen. De reacties waren divers

Foto: frederik / gertsen
zoals: opheffen van de gemeente en samengaan met de gemeente Doetinchem. Men maakt zich ook grote zorgen over de financiele situatie en de geloofwaardigheid van het nieuwe college. De vraag het samengaan van de scholen Knienenbult en Leemvoort werd ook veel besproken. Hier is overigens wel een meerderheid voor. Met name de leefbaarheid en bestaansrecht van Westendorp is in geding als de scholen zouden verdwijnen. Wat verder opviel was de
Foto: frederik / gertsen
unanieme score op de vraag? Er moet niet bezuinigd worden op de kwaliteit van zorg (wmo-jeugd-werk, het sociale domein) die nu onder de gemeente valt. Enkele andere opmerkingen waren: SP had bij deze coalitie moeten zijn, geloofsovertuiging thuis of in kerk overbrengen. In de DRU is nu wel genoeg geïnvesteerd, zelfredzaamheid bij subsidie, niet te grote scholen en keuzevrijheid. Wat meer groenvoorziening, speel en sportmogelijkheden voor jong en oud. Miljonairs wat extra belasting laten betalen goede reden.

Resultaten Enquête

1 een publieke basisverzekering voor zorg- en ziektekosten
voor  79%     tegen  4%   weet niet/geen mening  17%

2 we moeten miljonairs extra belasting laten betalen