Kwaksmölle voorlopig gered

Kwaksmölle voorlopig gered

Foto: Walter Hobelman / Walter Hobelman

Bron: Gelderse Post

Het is al een tijdje geleden dat bezoekers na afloop van de raadsvergadering in Oude IJsselstreek opgelucht en blij naar buiten kwamen bij de DRU in Ulft. Donderdagavond was dat het geval toen de grote groep Kwaksmölle sympathisanten de raadsvergadering verliet. Kort daarvoor had de raad besloten om de discussie over het open houden van de Kwaksmölle onderdeel te maken van een raadsbrede discussie over het verkopen van gemeentelijk vastgoed en daarvoor meer tijd te willen gebruiken.

Daarmee werd duidelijk dat de Kwaksmölle in Varsseveld in elk geval tot 1 januari 2017 open mag blijven en onderdak kan blijven bieden aan een groeiende groep gebruikers. De raadsleden en het college hebben afgesproken uiterlijk 1 juni 2016 de breed getrokken discussie over de verkoop van gemeentelijk onroerend goed definitief af te sluiten en daarmee voor de toekomst een regeling te hebben die bindend is in alle gevallen, zodat discussies zoals de huidige over één pand niet meer nodig zijn.

“Dit geeft ons meer lucht”, aldus een zichtbaar opgeluchte beheerder Ton ter Horst na afloop. Ondanks de dreigende sluiting was stichting De Kwaksmölle al bezig om nieuwe activiteiten toe te voegen aan het bestaande aanbod. Zo komen er weer tienerdisco’s en andere activiteiten voor jong en oud. Ook is de entree van het gebouw onlangs opgeknapt door een enthousiaste groep vrijwilligers. ”We kunnen nu in elk geval doorgaan met onze plannen en ondertussen ook zorgen voor een breder draagvlak in de Varsseveldse samenleving. De belangstelling voor onze activiteiten groeit en we bieden toegevoegde waarde in het dorp. Daarom verwacht ik dat er partijen zullen opstaan die het voortbestaan van de Kwaksmölle mogelijk gaan maken.”

Het door Lokaal Belang en SP ingediende initiatiefvoorstel kreeg bijval van de andere fracties, hoewel er wel wat kritische kanttekeningen werden geplaatst door D66 en VVD. Door de beslissing om de discussie breder te trekken dan alleen maar over de Kwaksmölle wil men bereiken dat er in de toekomst een algemeen beleid voor maatschappelijk vastgoed komt. Wethouder van der Wardt gaf aan dat het college goed geluisterd heeft naar de discussie in de raad en zich kan vinden in de weg die nu gekozen is. Daarmee komt er medio 2016 een duidelijk beleid en heeft stichting de Kwaksmölle voldoende tijd om het bestaansrecht verder vorm te geven.