SP Oude IJsselstreek zuinig met gemeenschapsgeld

21 augustus 2015

SP Oude IJsselstreek zuinig met gemeenschapsgeld

In Nederland ontvangen politieke fracties die vertegenwoordigd zijn in de diverse volksvertegenwoordigingen jaarlijks een budget, waarvan zij de kosten welke nodig zijn voor de fractie kunnen financieren. Hieronder vallen kosten voor de fractieorganisatie, fractieassistenten, fractieactiviteiten. (re)presentatie en scholing.

De fractie van SP Oude IJsselstreek ontving van de gemeente Oude IJsselstreek in 2014 een fractiebudget van € 2560,=. Dit is gemeenschapsgeld, waar we dus zuinig op zijn. Hiervan ging € 438,= op aan organisatiemiddelen, o.a. wetboeken, en scholing. Dit was het laagste bedrag, zowel per fractie als omgerekend per raadslid in de gemeenteraad.

Maximaal 30% van het fractiebudget mag eenmalig gereserveerd worden voor onvoorziene uitgaven in het volgende jaar. Voor de SP is dit € 768,=.

Het resterende bedrag à € 1354,= heeft de fractie teruggestort in de kas van de gemeente. Daarmee was de SP de enige fractie, die zodanig overhield aan het fractiebudget dat het resterende bedrag teruggestort kon worden naar de gemeenschap.