SP wil onafhankelijke rekenkamercommissie

9 januari 2015

SP wil onafhankelijke rekenkamercommissie

Foto: Wikimedia

De gemeente Oude IJsselstreek wil een nieuwe Rekenkamercommissie in het leven roepen. De oude Rekenkamercommissie bestond uit 5 raadsleden. Het voorstel is, om de nieuwe commissie te laten bestaan uit één onafhankelijke voorzitter, twee onafhankelijke leden en drie raadsleden.

De SP heeft voorgesteld om de nieuwe Rekenkamercommissie te laten bestaan uit alleen onafhankelijke leden. Mensen, die deskundig zijn op financieel en bestuurlijk gebied en geen binding hebben met de politiek en/of politieke partijen. Opdat een onderzoek zonder zweem van politieke betrokkenheid kan worden verricht. De inwoners mogen kunnen rekenen op een betrouwbare overheid. In de visie van de SP past daar
geen Rekenkamer bij, waarvan leden een binding hebben met de politiek. Ook CDA en D66 delen deze visie.

Andere fracties twijfelen nog. Ook zij willen uiteraard een open en transparante Rekenkamer. Maar de vrees bestaat dat wanneer de Rekenkamer samengesteld wordt uit alleen
niet-raadsgebonden leden, dat de gemeenteraad dan haar controlerende functie zou verliezen. SP deelt deze vrees niet. Allereerst blijft de raad de opdrachtgever aan de Rekenkamer. Verder wordt ook dit jaar een financiële auditcommissie samengesteld, bestaande uit één lid van iedere
fractie, die op diverse momenten per jaar samen met de accountant van Deloitte de gemeentelijke financiën doorneemt en vragen over de financiën aan de ambtelijke organisatie en de accountant stelt.

De meeste buurgemeenten werken al met een volledig onafhankelijke Rekenkamercommissie. En ook zijn er signalen dat op den duur de
Gemeentewet dit gaat verplichten.

8 januari was de raadsrotonde over dit onderwerp. Na een goed, inhoudelijk debat is besloten dat
zowel voor- als tegenstanders, als fracties die nog twijfelen over een volledig onafhankelijke Rekenkamercommissie zich in dit onderwerp zullen verdiepen.