Sociale werkplaats = werk, geen geraniumgarantie!

30 september 2014

Sociale werkplaats = werk, geen geraniumgarantie!

Donderdag 25 september voerden ruim honderd medewerkers van Wedeo actie in Ulft. Zij kwamen, voorafgaand aan de raadsvergadering, op voor hun recht op werk. Aanleiding voor deze actie was de uitspraak van wethouder van de Ward dat de gemeente niet kan garanderen dat alle Wedeo medewerkers in de toekomst werk behouden.

Per 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoer van de 'Participatiewet'. Een wet, ingevoerd door PvdA staatssecretaris Klijnsma, die er voor moet zorgen dat de sociale werkplaatsen verdwijnen. Mensen met een WSW indicatie, waarmee men werk via de sociale werkplaatsen krijgt, moeten in de toekomst werk vinden bij de 'gewone' bedrijven.

De gemeenten zijn er verantwoordelijk voor dat dit daadwerkelijk gaat gebeuren. Twee weken geleden heeft WSW medewerkster Bianca Wilke namens de vakbond FNV tijdens een raadsrotonde een brief voorgelezen. Zij vroeg of de wethouder zich aan de 'zorgplicht', die de gemeente heeft voor de mensen met een arbeidsbeperking heeft, gaat houden. Deze zorgplicht gaat over het moeten zorgen voor werk voor mensen met een WSW indicatie.

Het antwoord van van de Ward was eenvoudig. De gemeente kan niet garanderen dat er voor iedereen werk is. Wel garandeert de gemeente het inkomen van deze mensen. Feitelijk betekent dat dat een deel van de WSW-ers met een uitkering achter de geraniums mag gaan zitten. Dit terwijl een daginvulling via de sociale werkplaats zo belangrijk is!

De SP is het met FNV en CNV eens dat de gemeente verantwoordelijk is voor deze werknemers. Wij begrijpen dat het practisch onmogelijk is al deze mensen in het reguliere bedrijfsleven aan het werk te krijgen. Daarom pleiten wij voor het behoud van de sociale werkplaatsen. Hier vinden de mensen met een WSW indicatie al jaren een prima beschermde werkplek en een waardevolle dagbesteding.

Wij roepen de wethouder op richting 'Den Haag' te melden dat de Participatiewet onuitvoerbaar is. Er moet werk blijven voor mensen met een arbeidsbeperking. Als het mogelijk is via het bedrijfsleven, maar de sociale werkplaats moet de ahctervang blijven. Het is een schandaal dat een PvdA staatssecretaris de sociale werkplaatsen, ooit een kroonjuweel van deze partij, de nek om draait. het is nu aan de gemeenten deze fout terug te draaien!

Goed zo Bianca ga zo door!!!