Motie van wantrouwen voor burgemeester Alberse na bevlogen debat

14 juni 2014

Motie van wantrouwen voor burgemeester Alberse na bevlogen debat

Donderdag 12 juni heeft de SP na een fel debat een motie van wantrouwen ingediend tegen burgemeester Alberse. ‘De burgemeester weigert antwoorden te geven op onze vragen. daarnaast weigert hij zijn verontschuldigingen aan te bieden voor het beledigen van onze partij’ zegt Jan Vesters. De motie is door SP en D66, 20% van de gemeenteraad, gesteund. De burgemeester zit dus nog wel, maar is aangeschoten wild geworden...

Het debat was door de SP aangevraagd. Het gedwongen aftreden van SP wethouder Jelle Berens stond centraal. Even leek het er op dat het debat, op verzoek van het college van B&W, achter gesloten deuren plaats zou vinden. Men wilde dit omdat er zaken besproken zouden worden die de persoon Berens kunnen beschadigen. Een vreemde zaak Jelle Berens zelf had aangegeven dat vond dat het debat in alle openbaarheid plaats moest vinden. Gelukkig voor de vele belangstellenden, waaronder veel in het rood geklede SP-ers, op de publieke tribune stonden alle 'geheimen' donderdag in De Gelderlander, dus het debat kon in alle openheid doorgaan.

Het maakte grote indruk dat Jelle Berens voorafgaand aan het debat zijn verslag van de gang van zaken rondom zijn ontslag weergaf. Opvallend was dat tussen zijn verhaal en het officiële feitenrelaas van de gemeente veel verschillen zaten.

Ex wethouder Jelle Berens vertelt zijn verhaal over het gedwongen aftreden

Jan Vesters vatte in eerste termijn het hele verhaal samen. Daarbij vroeg hij speciaal aandacht voor de rol van burgemeester Alberse. Alberse heeft wel heel erg snel gehandeld toen hij van de SP wethouder af kon komen. waarom niet even een rustpuaze ingelast? Waarom heeft de burgemeester zijn wethouder niet in bescherming genomen? En waarom heeft Alberse in een gesprek met Jelle de SP een partij van schreeuwers en schoppers genoemd? Moet een burgemeester niet boven de partijen staan? Hoe beoordeelt de burgemeester zijn disfunctioneren in deze zaak?

Alberse toonde zich van zijn 'beste' kant door niet op de vragen van de SP fractie in te gaan. Er zijn blijkbaar dingen gebeurd die hij niet in de raadszaal wil behandelen. De SP kon toen niet anders dan in tweede termijn een motie van wantrouwen indienen.

De motie werd gesteund door de D66 fractie. Daarmee kregen we geen meerderheid in de raad, maar dat hadden we ook niet verwacht. Nu heeft 20% van de raadsleden het wantrouwen in burgemeester Alberse uitgesproken. Daarnaast zagen we, gezien het aantal schrosingen, dat een aantal andere raadsleden het moeilijk hadden met het maken van een keuze. Fractievoorzitter Ermers van het CDA zij het het duidelijkst. 'We hebben vanavond twee waarheden gehoord die zover uit elkaar lagen dat wij niet kunnen beoordelen wie er gelijk heeft. Daarom kunnen wij deze motie niet steunen.'

Het was een avond van twéé waarheden en één burgemeester die niet eerlijk wil zijn naar de SP en de inwoners van Oude IJsselstreek. Wij zijn wel eerlijk naar deze burgmeester. Meneer Alberse,  wat ons betreft heeft u uw langste tijd in Oude IJsselstreek gehad!