Strijd voor de zorg. - Spuiplein Den Haag -.

13 april 2014

Strijd voor de zorg. - Spuiplein Den Haag -.

Medewerkers en werkgevers in de zorg en welzijn hebben zaterdag 12-04-2014 hun zorgen kenbaar gemaakt over de zorg. Het kabinet wil gemeenten verantwoordelijk maken voor een groot deel van de langdurige zorg. Het gaat om de uitvoering van de gehandicaptenzorg, ouderenzorg, thuiszorg en geestelijke gezondheidszorg in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Ook het welzijnswerk wordt getroffen door de nieuwe wetgeving. Een tiental Achterhoekse  medewerksters en tweetal Achterhoekse SP’ers waren van de partij.

Senioren van Abvakabo FNV hebben middels een voorgelezen brief een noodoproep geuit. Gooi de kennis niet in de afvalbak en respect voor de ouder wordende mens!  Ook was er een noodoproep van cliënten uit de gehandicaptenzorg wat dagbesteding betreft. Een jongleur vertelde een prachtig verhaal over ballen in de lucht moeten houden en in spagaat terechtkomen. Dit werd meteen visueel uitgebeeld. Hij begreep dat de mensen die in de zorg werken zien dat het niet goed gaat met onze zorg in Nederland. En frustrerend dat dit kabinet er niet naar wil luisteren. Delegaties uit verschillende sectoren zijn in debat gegaan met politieke partijen aan de hand van onderstaande stellingen.

• De invoering van de wet moet uitgesteld worden zodat gemeenten meer tijd hebben om zich voor te bereiden op deze grote verschuiving zorgtaken.
  • De kwaliteit van zorg moet op het huidige niveau blijven.
  • Gemeenten moeten geld bestemd voor de zorg ook aan de zorg besteden.
  • Bij aanbestedingen moet het personeel overgenomen worden met behoud van arbeidsvoorwaarden.

Henk van Gerven (SP), Bram van Ojik (GL) en John Kerstens (PvdA) namen deel aan het debat. De zin: trek de stekker uit dit kabinet door Henk van Gerven, oogstte veel luid applaus. Dat is een duidelijk signaal. Het werd een verhitte discussie.

Op een doek werd de uitkomst van het debat geschreven in de vorm van amendementen. Deze is aangeboden aan de Tweede Kamerleden. Beloofd is dat dit doek wordt meegenomen naar de Tweede Kamer om de collega’s te overtuigen.

We hebben veel verhalen gehoord van mensen dat het niet goed gaat komen op de manier waarop dit kabinet het wil uitvoeren. En veel gaat er al mis omdat gemeentes al voorsorteren op wat er gaat komen! Dit kabinet breekt de zorg af en voert dit in hoog tempo door. Het is belangrijk dat elke burger de zorg krijgt die het nodig heeft. De SP blijft daarvoor vechten. Als er misstanden zijn in de zorg laat het ons aub weten!  We merkten dat er veel mensen zijn met waardevolle verhalen waar niets mee gedaan wordt. Oproep maak deze verhalen bekend en laat het de Tweede Kamerleden weten! Echte verhalen vanuit de praktijk worden in debatten gebruikt. Je laat horen wat de gevolgen zijn van het beleid.

Helaas is er op de avond van het zorgdebat zelf niets laten zien van de strijd tijdens het nieuws. Alleen over het feit dat Fleur Agema van de PVV niet mee mocht doen van de AbvaKabo met het debat. Dat is niet het probleem waar het om draait. Het probleem is en blijft de zorg. Dat wordt nog wel eens vergeten lijkt het wel.