Thuishulpen Sensire winnen hun strijd!

7 november 2013

Thuishulpen Sensire winnen hun strijd!

Na maanden van acties in de Achterhoek, is er eindelijk een oplossing voor de thuiszorg medewerkers van Sensire. De vaste zorgmedewerkers worden, met behoud van al hun rechten, overgenomen door de nieuwe zorgaanbieders TSN en Zorgkompas. De arbeidsvoorwaarden en contracten voor deze medewerkers zijn hiermee gegarandeerd en de cliënten kunnen hun vaste thuiszorgmedewerker behouden. Na vijf maanden actievoeren een geweldige overwinning voor deze thuishulpen, Abvakabo FNV en de SP!

Het was een actie van de lange adem. Maandag 3 junji begon het op een emotionele ledenvergadering. De regionale onderhandelaars van Abvakabo FNV waren akkoord gegaan met het sociaal plan en het massa ontslag. Lilian Marijnissen en Wim van der Hoorn kwamen om te vertellen dat dit geen goed plan was. De SP stond voorafgaan aan de vergadering met hetzelfde advies te flyeren. Daarna volgenden de bezetting van het Sensire pand, een protestmars in Borculo, twee stakingsdagen, de tent met het tijdelijk kantoor in Varsseveld, twee demonstraties voor het Sensire kantoor en nog veel meer. En nu is het doel van de actie bereikt: de medewerkers behouden hun baan en hun arbeidsvoorwaarden!

Annemiek Kamhuis tijdens de grote actie
19 oktober in Varsseveld

Annemiek Kamphuis, SP actiecoördinator bij deze actie: 'Toen we het sociaal plan zagen waarmee de ontslagen thuishulpen het bos in werden gestuurd dachten we meteen: '"dit kunnen we niet laten gebeuren". We hebben toen op alle alarmbellen gedrukt, met als gevolg dat maandag 3 juni de complete onderhandeltop van Abvakabo FNV in Doetinchem was. Op de emotionele vergadering werd het sociaal plan naar de prullenbak verwezen en vanaf dat moment voeren we actie. Ik ben er trots op aan het begin van dit succes te hebben gestaan. De tdames hebben een geweldig succes behaald. Niet alleen voor de Achterhoek, maar voor heel Nederland!'

Maurits Gemmink, voorzitter SP Oude IJsselstreek: 'Dit was een actie van de lange adem. Ik heb 'gewone mensen' de afgelopen maanden zien uitgroeien tot geweldige activisten. Toen we het Sensire gebouw gingen bezetten, eind juli, zag een een hele hoop witte gezichten. Met een blosje van de spanning. Dat begreep ik goed. Ik heb zelf menig actie voorop gelopen, maar het gebouw van je werkgever bezetten... Dat doe je niet zomaar. Geweldig hoe deze mensen voor hun recht op zijn gekomen. Het bewijs dat stil zitten niets doet en actievoeren helpt!'

De gemeenten gaan nu akkoord met de overname van het Sensire personeel door TSN en Zorgcompas. Tevens is een afspraak gemaakt dat de Achterhoekse gemeenten niet verder zullen inzetten op een alfaconstructie. Hiermee is een eind gekomen aan de steeds verdergaande race to the bottom' in de Achterhoek.