Woensdag 11 september leggen thuishulpen het werk neer!

3 september 2013

Woensdag 11 september leggen thuishulpen het werk neer!

Het is een vreemd gezicht, de grote tent voor thuiszorgorganisatie Sensire in Varsseveld waar vakbond Abvakabo haar tijdelijk kantoor heeft gevestigd. Vanuit deze tent worden de acties tegen het massa ontslag voor 1100 thuishulpen geleidt. Telefoonteams roepen de thuishulpen op naar de actievergadering van 2 september te komen. Met succes: 250 dames staan klaar om actie te voeren. Woensdag 11 september gaat de thuishulp staken!

Abvakabo voorzitter Corrie van Brenk opent de tijdelijke vestiging

Een emotioneel besluit aan het eind van een drukbezochte vergadering. De cliënten een dag niet helpen, dat valt zwaar bij de meeste thuishulpen. Toch gaan ze er mee akkoord. Zeker nu op woensdag tijdens de staking een speciale middag wordt georganiseerd voor de cliënt. Daarvoor is 'de Radstake' afgehuurd. Daar koen cliënten en thuishulpen samen. Een deel van de stakers gaat naar Den Haag om het debat over het ontslag bij Sensire bij te wonen.

Het tijdelijke Abvakabo kantoor bij Sensire in Varsseveld

De tent was afgeladen vol en die dames waren er niet zomaar. Er is massaal gebeld om de tent op maandagavond vol te krijgen. Alle thuishulpen hebben inmiddels ontslag gekregen. Sensire stopt per 1 januari 2014 met het leveren van thuiszorg. Toch is er nog voldoende reden voor actie. De thuishulpen moeten met hun cliënten en met goede arbeidsvoorwaarden worden overgenomen door de vervangende zorgaanbieders.

Het belteam aan de slag

Dit moeten de gemeenten regelen. Zij zijn opdrachtgever van de zorgaanbieders en kunnen dit in de voorwaarden waaronder de zorg wordt geleverd opnemen. Verschillende gemeenten, o.a. Aalten en Doetinchem, hebben deze eis inmiddels ingewilligd.

Woensdag 11 september debateert de tweedekamer, op vraag van de SP, met minister Asscher en staatssecretaris Van Rijn over het onterechte ontslag van de Sensire medewerkers. Een delegatie van de Sensire thuishulpen gaat dit debat bijwonen.