Tijd voor de kleine kernen

29 september 2013

Tijd voor de kleine kernen

Zaterdag 28 september zijn we begonnen met bezoeken aan de kleine kernen. Breedenbroek beet de spits af van de toer-SP op deze prachtige nazomerdag. En na de middag werd de PromoKar in Bontebrug opgesteld. Onder het genot van een kop koffie gaven wij de mensen gelegenheid voor een goed gesprek over het dagelijks leven.

"Ik ga eens informeren of Frau Merkel een zus heeft", reageerde een inwoner van Breedenbroek op onze komst. "Belasting verlagen, benzine goedkoper", ja, dat zag hij wel zitten. "Zoals het nu gaat is het niets."   Veel mensen zijn niet tevreden met dit afbraakbeleid van deze regering. Maar hoe het dan wel moet vinden ze lastig onder woorden te brengen. Er zijn zoveel dingen, die juist anders moeten.

Er werd nog gevraagd naar de mensen van Sensire, die op straat komen te staan en al die duizenden mensen, die nu nog thuishulp krijgen, maar al wel maanden in de rats zitten over hoe het volgend jaar moet. De gemeente zou daar wat aan doen, beter dan zo’n schoorsteen bij de DRU opzetten   Een enkele geeft aan, dat het afbraakbeleid van deze regering alleen maar meer ellende veroorzaakt. Verhoging van BTW en accijnzen betekent gewoon, dat de mensen hier in de streek meer in Duitsland gaan tanken en boodschappen doen. Dus minder omzet voor de winkeliers en tankstations hier en dus minder belasting voor de schatkist. Bovendien komt in deze krimpregio de werkgelegenheid extra onder druk te staan.

Ook de gemeente krijgt er van langs. De festivals bij de DRU, maar qua geluid net zo dicht bij Bontebrug, veroorzaken veel lawaai en daar heeft men veel last van.

Toch weer een heleboel signalen, die aangeven, dat de bevolking, al laat lang niet iedereen er zich over uit, begrip heeft, dat we wat moeten inschikken, maar dat de gezagsdragers in hun ogen vaak de verkeerde keuzes maken.    Ondertussen zag je een paar kinderen geregeld met onze SP ballon blij door het dorp rennen totaal niet bewust van de problemen die er nu spelen. En dat is maar goed ook. Kinderen moeten blijven genieten van hun kind zijn…