Internationaal buurten in Netterden

22 september 2013

Internationaal buurten in Netterden

Op uitnodiging van Vereniging Leefbaar Netterden waren Willy en Gerard van SP Oude IJsselstreek zaterdag  21 september  in Netterden aanwezig bij de rondleiding in de St. Walburgiskerk en de discussie bij Terhorst over wat buren over de grens voor elkaar kunnen betekenen.

De kerk in Netterden wordt momenteel gerestaureerd. Tijdens de rondleiding werd een beeld geschetst van de geschiedenis van de kerk en de band van Netterden van oudsher met Emmerich. Onder “walburgiskerk netterden” in Google kun je veel informatie vinden over de kerk en zijn ontstaan in de 13e eeuw.

De discussie bij Terhorst werd bijgewoond door ongeveer 50 mensen, waarvan een soort forum was gevormd politici uit Emmerich, Montferland of in Oude IJsselstreek.

Eerst ging het nog betrekkelijk rustig over de verschillende methoden van onderwijs aan beide zijden van de grens en de noodzaak om elkaars opleidingen te erkennen. Waarbij werd opgemerkt, dat dit een rijks aangelegenheid is.

Tijdens de discussie over de nieuwe afslag aan de A3 bij Emmerich trok de burgemeester fel van leer over de laatste voorstellen om de afslag goed te laten aansluiten op het Nederlandse wegennet. Hij wilde wel een goede aansluiting, maar hij vond het bestaande plan al zo ver gevorderd, dat heroverweging te veel tijdverlies zou geven. Van Nederlandse kant werd er weinig door de zittende raadsleden ingebracht voor de eigen standpunten. De kans op aanpassing van de plannen lijkt niet groot. De burgemeesters van Montferland en Oude IJsselstreek waren niet aanwezig, dus het Duitse standpunt werd nadrukkelijk uit de doeken gedaan en de inbreng van Nederlandse zijde was beperkt.

Ten slotte merkte een bewoner uit Netterden op, dat de hulpverlening bij calamiteiten over de grens nergens op lijkt. Hij stelde, vergelijkbaar met de spotprent van Boer Fritz, dat hulp bij brand vanuit Duitsland binnen enkele minuten ter plaatse kan zijn, terwijl de Ulftse brandweer minimaal 20 minuten onderweg is. Dat geldt ook bij ambulanceoproepen. Maar ook hier wordt Noaberschap weer geblokkeerd door ingewikkelde bureaucratie en de juridische- en verzekeringskwesties van het helpen over de grens. Dat zou niet moeten kunnen, want in deze zou samenwerken levens kunnen redden.