Thuiszorgmedewerkers Sensire vragen steun gemeente Berkelland

7 augustus 2013

Thuiszorgmedewerkers Sensire vragen steun gemeente Berkelland

130 Thuiszorgmedewerkers van Sensire hebben actie gevoerd in het gemeentehuis van Berkelland. Tweede Kamer leden Renske Leijten (SP) en Henk Krol (50 plus) waren daarbij aanwezig. De vakbond en de SP wil dat de huidige thuiszorgmedewerkers van Sensire ook op langere termijn kunnen blijven werken bij hun huidige cliënten en dat hun arbeidsvoorwaarden in de toekomst gewaarborgd blijven. Een kleine afvaardiging van thuiszorgmedewerkers en cliënten ging in gesprek met wethouder Leo Scharenborg (CDA) die de medewerkers van Sensire geen concrete toezeggingen wilde doen.

Achterhoekse Thuiszorgmedewerkers in Actie Recent hebben de thuiszorgvrouwen van Sensire hun hoofdkantoor in Varsseveld bezet. Zij deden dit omdat zij van het UWV een brief hadden ontvangen waarin stond dat Sensire toestemming heeft om hen te ontslaan. Daarop heeft de vakbond contact gezocht met minister Asscher en staatssecretaris Van Rijn. Er ligt bij de gemeenten ook een belangrijke taak om een dramatisch massa ontslag in de Achterhoekse gemeenten te voorkomen. Wij roepen de Achterhoekse gemeenten op om, zoals in Doetinchem en Aalten, de voorwaarden zo te formuleren dat medewerkers hun baanzekerheid en arbeidsvoorwaarden behouden. Op deze manier houden de cliënten hun vertrouwde zorgverlener.

Waarom doet Sensire dit? Sensire zegt haar activiteiten te beëindigen en al haar thuiszorgmedewerkers preventief te moeten ontslaan omdat gemeenten geen duidelijkheid geven over het toekomstige werk. En dat ontslag zou ook nu al moeten worden aangezegd omdat de medewerkers een lange opzegtermijn van zes maanden hebben. Navraag leert dat deze opzegtermijn van zes maanden slechts 34 medewerkers betreft. Desondanks wil Sensire nu alle 1115 medewerkers ontslaan. Dat is helemaal niet nodig, en op zijn minst veel te vroeg. Het werk zal immers blijven, want het budget is in 2014 hetzelfde. Het is slechts de vraag welke aanbieder(s) dit gaat verzorgen.

Geld en werk blijft Het kabinet is voornemens om in 2015 40% op de thuiszorg te bezuinigen. Door het zorgakkoord worden de bezuinigingen uitgesteld waardoor het budget in 2014 gelijk blijft. Ook zijn de plannen nog niet goedgekeurd door de Tweede Kamer en niet door de Eerste Kamer. Het geld en het werk zijn er in 2014 dus nog. Daar komt bij dat de cliënten ook het komende jaar thuiszorg nodig hebben. In de voorwaarden van een eventuele aanbesteding kan dus opgenomen worden dat de huidige medewerkers tegen gelijke arbeidsvoorwaarden bij dezelfde cliënten moeten kunnen blijven werken. Of het nu is via Sensire of via een ander thuiszorgaanbieder.