Staatsecretaris Van Rijn voor niets naar de Achterhoek

26 augustus 2013

Staatsecretaris Van Rijn voor niets naar de Achterhoek

Maandag 27 augustus kwam Staatssecretaris Van Rijn (PvdA) van volksgezondheid naar de Achterhoek voor overleg tussen alle partijen over het massaontslag bij thuiszorginstelling Sensire. Na een dag vergaderen in Varsseveld en Ulft vertrok hij weer zonder ook maar iets te hebben bereikt.

Van Rijn kwam op uitnodiging van Abvakabo FNV naar Varsseveld. Deze vakbond voert samen met de SP afdelingen uit de Achterhoek actie voor behoud van werk en goede arbeidsomstandigheden voor 1100 thuishulpen van Sensire. Voor het gebouw van Sensire was een protestbijeenkomst georganiseerd voor de Sensire medewerkers. Daar werd van Rijn begin middag ontvangen. Zijn boodschap was duidelijk en profetisch. 'Verwacht niet dat ik even de problemen tussen Sensire en de medewerkers op kom lossen'. Na zijn toespraak trok hij zich, met een legertje ambtenaren, terug op verschillende locaties voor overleg.

Hij sprak eerst met de vakbond en een afvaardiging van Sensire medewerkers. Daarna met een delegatie van wethouders van de gemeenten Achterhoek en met de directie van Sensire. Begin avond was hij weer terug bij de actievoerders om daar te melden dat men maar moet wachten tot eind november. Dan komt er duidelijkheid over welke instellingen de aanbestedingen winnen voor het uitvoeren van de huishoudelijke hulp. Dit zal voor iedere gemeente anders zijn. De onderhandelingen over wie welk werk waar mag doen duurt dus nog ruim drie maanden. Daarnaast zij hij dat er nu vooral rust nodig is, met name voor Sensire, om de onderhandelingen te laten slagen. Hij stelde dat de dames rustig kunnen gaan slapen want er is volgend jaar voldoende werk in de thuiszorg.

Geen geruststellende woorden voor de actievoerders. Zij willen hun baan onder goede arbeidsvoorwaarden behouden. En zij willen daar nu zekerheid over. Besloten werd dat de acties gewoon door gaan!