Spandoeken en tomatensoep: bezetting kantoor Sensire in Varsseveld

2 augustus 2013

Spandoeken en tomatensoep: bezetting kantoor Sensire in Varsseveld

Dinsdag 30 juli werd de hal van het hoofdkantoor van thuiszorg-organisatie Sensire in Varsseveld bezet door 100 ontslagen medewerkers. De actie, georganiseerd door Abvakabo FNV, werd ondersteund door SP-ers van meerdere Achterhoekse afdelingen. Doel van de bezetting was het van tafel krijgen van het massa-ontslag van 1100 thuishulpmedewerkers. Die toezegging kwam niet van de Sensire directie, maar er staat wel een afspraak tussen FNV voorzitter Ton Heerts en minister Asscher, van Sociale Zaken, over dit voor de werkgelegenheid in de Achterhoek rampzalige  ontslag.

De directeur van Sensire, Maarten van Rixtel, was namelijk met vakantie en zijn vervangsters hadden duidelijk geen enkel mandaat. Als twee konijnen die in de koplampen van een auto keken stonden Suzanne Broens en een persvoorlichtster de boze thuishulpmedewerkers te woord. Ze kwamen niet ver met hun uitleg en ook in het later op de avond uitgezonden ‘Nieuwsuur item’ kwamen ze onzeker over. De actie was toen al trending geworden op Twitter en ook de regionale- en  landelijke media waren inmiddels in het Sensire-pand aanwezig.

De aanwezige SP-ers, van Oude IJsselstreek, Berkelland, Oost Gelre en Winterswijk, ondersteunden de actie. De mensen van de Abvakabo weten natuurlijk niet de weg in Varsseveld, dus onze hulp kwam goed van pas. Van drinken en eten, toegang tot internet, een televisie om het journaal te volgen tot onze tomatensoep, de SP regelde het. Andere SP ondersteuning kwam van Tweede Kamerlid Farshad Bashir. Hij was vanaf het begin bij de actie aanwezig en bleef tot 24.00. Toen werd de actie afgeblazen, omdat bleek dat de directie inmiddels via de achterdeur het pand was uitgeslopen.

De SP is, samen met de thuiszorgmedewerkers, ruim een jaar bezig met het voeren van actie tegen bezuinigingen op de huishoudelijke hulp. Het ontslag van 1100 medewerkers is niet alleen een ramp voor de werkgelegenheid, maar ook voor de mensen die thuiszorghulp nodig hebben. Eerst kregen we de Alfahulp constructie voorgeschoteld, waardoor thuiszorghulpen voor een fooi het zware schoonmaakwerk mogen uitvoeren. Daarna kwamen de bezuinigingen van het VVD – PvdA kabinet, waardoor vanaf 2015 nog maar 25% van de huishoudelijke hulp kan worden uitgevoerd. Nu zitten we ook nog met het probleem dat de gemeenten de plannen van het kabinet mogen uitvoeren. Deze gemeenten gaan dat allemaal op hun eigen manier doen. Het zal er in de meeste gevallen niet beter op worden. De gemeente Oude IJsselstreek heeft in 2012 €740.000 bezuinigd op de thuiszorg en is daar nog trots op ook. Met het geld worden gaten in de begroting gedicht. Dit soort bezuinigingen beloven weinig goed voor de toekomst.

Met de succesvolle bezetting van het Sensire-pand is een slag gewonnen. De strijd gaat echter door, richting de gemeenten die de thuiszorg uitmoeten voeren, en richting de thuiszorgaanbieders die hun werknemers fatsoenlijk, tegen een normaal salaris, moeten behandelen. De SP blijft de thuiszorgmedewerkers ondersteunen!