Gemeentes, WMO betekent niet Wij Maken Op; oormerken dat geld!

4 juli 2013

Gemeentes, WMO betekent niet Wij Maken Op; oormerken dat geld!

De leus die op het spandoek stond geschreven tijdens actie oormerken voor de ingang van de DRU. Een actie gevoerd door afgevaardigden van fantastische strijdsters van de thuiszorg en betrokken SP’ers . Winterswijk 500.000 minder zorg, Montferland €830.000, Berkelland €625.000 en Oude IJsselstreek €600.000 volgens de krant, maar in werkelijkheid €730.000!! Doetinchem €295.000. Een totaal van €2.980.000 minder zorg alleen al in 5 gemeentes. Van de gemeenten Aalten, Oost-Gelre en Bronckhorst hebben wij de bezuinigingscijfers op de Wmo nog niet.

In een artikel in de Gelderlander werd aangegeven dat gemeente Oude IJsselstreek in 2012 6 00.000 euro heeft overgehouden op het Wmo-budget voor hulp bij het huishouden. Dit is veroorzaakt door bijna structurele verlagingen van ureninzet bij herindicatie. Dus 600.000, in werkelijkheid 730.000 euro minder zorg gaat er verleend worden door thuiszorgmedewerkers. Het college van B&W heeft voorgesteld om het geld in de algemene reserve te stoppen. Daardoor is het mogelijk om het geld ook voor andere zaken in te zetten.

Dat dit wordt voorgesteld is natuurlijk belachelijk en helemaal gezien het massa ontslag van 1100 thuishulpen bij Sensire is het respectloos om het geld wat voor de zorg is bestemd te gaan gebruiken voor andere zaken. Investeren in Stenen bijvoorbeeld wat het beleid de afgelopen jaren is geweest. Het sociale domein werd niet belangrijk gevonden met alle gevolgen van dien. Donder de mensen maar over de schutting lijkt de gemeente te zeggen. Dat ouderen zonder zorg komen te zitten lijkt ook geen probleem. Dit laten we niet over onze kant gaan en we maakten van deze gelegenheid gebruik om de raadsleden en B&W te laten weten dat het geld moet worden geoormerkt! Geld wat bestemd is voor de zorg moet worden besteed aan de zorg!

Met spandoek en bordjes verzamelden we ons bij de ingang van de DRU. Raadsleden, wethouders en de burgemeester werden uit hun vergaderruimte geloodst door middel van een briefje waarmee ze een gratis ijsje in de nieuw geopende ijssalon konden halen. Voor alle duidelijkheid dit hadden wij niet geregeld, maar het kwam zo uit. Allemaal moesten ze langs ons op om hun gratis ijsje te scoren en weer terug. Dit was een prachtige gelegenheid om wethouders en raadsleden te vragen het geld te oormerken zodat het terechtkomt waarvoor het bestemd is. Een raadslid van de PvdA gaf aan dat het is geoormerkt in de reservepot. Nou dat kan natuurlijk niet. Dat antwoord slaat nergens op.

Eenmaal binnen bezetten wij de bovenste rij. Onder onze kleding hadden wij een wit T-shirt met daarop cijfers die het bedrag vormden van het geld wat over is op het WMO budget voor hulp bij het huishouden in 4 gemeentes. Telkens als het onderwerp thuiszorg of sociaal domein werd benoemd stonden wij geruisloos als een persoon op en bleven een tijdje staan. Mensen in het publiek waardeerden dit en vonden het jammer dat we na de eerste termijn het welletjes vonden en de tribune verlieten. De raadsleden en B&W hebben ons gezien en er is duidelijk gemaakt dat het verzet groeit. Mensen vechten voor behoud van hun banen om de mensen die hulp hard nodig hebben, de hulp te kunnen blijven geven. Stenen stapelen of geen stenen stapelen, het sociale is altijd nodig! Dat gaven de raadsleden ook aan minder stenen stapelen en meer inzetten op het sociale domein. Dit inzicht is ingegeven door de aankomende gemeenteraadsverkiezingen.