Schrijf dat ontslag maar op je buik, Sensire!

9 juni 2013

Schrijf dat ontslag maar op je buik, Sensire!

Op een zwoele avond in Zaal Jansen de Kruisberg hebben 300 medewerkers van Sensire unaniem het Sociaal Plan tussen bonden en Sensire afgewezen. Daarmee tekenen ze massaal protest aan tegen het ontslag van 800 thuiszorgmedewerkers uit de Achterhoek. De avond was georganiseerd door Abvakabo FNV en openbaar voor alle medewerkers van Sensire. De avond liep zeer verrassend omdat Abvakabo in eerste instantie haar leden het advies gaf in te stemmen met het Sociaal Plan en daarmee met het ontslag. SP-ers uit Doetinchem, Montferland, Oude IJsselstreek en Zevenaar waren aanwezig om de thuiszorgmedewerkers aan te sporen niet akkoord te gaan met het massa-ontslag.

De avond kreeg een bizare wending toen niet de onderhandelaars van de Abvakabo regio Achterhoek de parkeerplaats van Zaal Jansen opreed, maar een landelijke organisatie, waaronder Lilian Marijnissen. De SP deelde pamfletten uit met daarop de redenen om niet in te stemmen met het onderhandelaars-akkoord. Sensire heeft bij voorbaat voor 800 thuiszorgmedewerkers ontslag aangevraagd en 300 medewerkers met een tijdelijk contract geen verlenging gegeven. De reden voor het ontslag is de onduidelijke houding van gemeenten in de Achterhoek over de aanbesteding van de uitvoering van de thuiszorg voor 2014. Echter, er is voldoende budget beschikbaar voor de thuiszorg voor 2014, dus er is werk voor de huishoudelijke hulp. Daarnaast gaat de Tweede Kamer op 10 juni in debat over de toekomst van de thuiszorg. Er is nog niks definitief besloten. Er is dus geen reden voor ontslag.

Daarom waren de SP afdelingen extra geschokt dat Abvakabo FNV Achterhoek een Sociaal Plan heeft gesloten met Sensire. Een Sociaal Plan waarin weinig voor de medewerkers is geregeld, maar wat toch met een positief advies aan de leden is voorgelegd. Instemmen met dit Sociaal Plan is instemmen met ontslag want als zelfs de vakbonden instemmen met het massa-ontslag, dan zal geen kantonrechter er tegen zijn. Niet mee instemmen was echter het SP advies. 'Beter geen Sociaal Plan dan een slecht Sociaal Plan!' Gelukkig waren de aanwezige leden het hier mee eens.

Hiermee is door één vakbond tegen het massa-ontslag gestemd. Mochten de andere bonden, waaronder CNV, wel akkoord gaan dan kan Sensire alsnog ontslag aanvragen. FNV beloofd dan grote acties want er is geen reden om 800 medewerkers op straat te zetten. We gaan uiteraard zaterdag 8 juni allemaal naar Amsterdam waar een grote manifestatie tegen de bezuinigingen in de thuiszorg plaatsvindt. Daarnaast gaan we in de Achterhoek de gemeenten langs om ze aan te spreken op het onduidelijke zorgbeleid.

Voor de SP afdelingen was het een goede avond. 'Het was vreemd om in eerste instantie actie te moeten voeren tegen een sociaal plan afgesloten door de Abvakabo, normaal een bondgenoot van ons. Als je dan de woorvoerder van die bond de avond hoort openen met het opnoemen van alle argumenten die wij tegen het plan hebben dan wordt je wel heel even gelukkig. Niet voor lang, want de situatie bij Sensire en de andere thuiszorgorganisaties blijft zorgelijk zolang VVD en PvdA de bezuinigingen op de zorg door willen voeren. We blijven zolang dat nodig is de thuiszorgmedewerkers steunen met hun actie', aldus Annemiek Kamphuis die namens de SP afdelingen in de Achterhoek de acties coördineert.