Regioconferentie in Amersfoort door SP OIJS goed bezocht.

27 april 2013

Regioconferentie in Amersfoort door SP OIJS goed bezocht.

Zaterdag 20 April bezochten 6 leden van de SP Oude IJsselstreek de regioconferentie in partijkantoor 'de Moed' in Amersfoort. Deze bijeenkomst van de SP afdelingen en werkgroepen uit de provincies Gelderland en Overijssel stond in het teken van 'Naar een democratische economie en samenleving'. Over de onderdelen van dit partijstandpunt is uitgebreid gediscussieerd binnen de afdeling. Drie afgevaardigden van onze afdeling mochten de mening van de afdeling verwoorden in Amersfoort.

'Naar een democratische economie en samenleving' is het partijstandpunt over de verhouding tussen publiek en privaat, bezitsverhoudingen, de zeggenschap van werknemers en de regulering van de financiƫle markten. Makkelijker gezegd wil de SP dat de 'gewone' inwoner van Nederland meer te zeggen krijgt over werk en geld. Iets dat we de laatste twintig jaar aan de 'markt', de grote bedrijven en banken hebben overgelaten, met alle negatieve gevolgen van dien.

Het standpunt is uitgewerkt in tien onderdelen. De bespreking stond onder leiding van Jules Iding en SP Euro-parlementarier Dennis De Jong beantwoorde, namens de opstellers van het stuk, de reacties uit de zaal. Veel van onze op en aanmerkingen werden ook al door andere afdelingen ingebracht. Op twee punten, de schijn-zelfstandigen (ZZP-ers zonder werk en rechten) en het terugdraaien van privatiseringen, kreeg de SP Oude IJsselstreek applaus van de zaal. Wij hopen onze voorstellen dan ook terug te zien in de tweede versie van het stuk.

Naast de bespreking van 'Naar een democratische economie en samenleving' deed de fractie uit de Gelderse Provinciale Staten verslag van de afgelopen periode. Het is goed om te zien dat de afdelingen in Gelderland, zowel qua ledental als activiteit, groeien. In de Achterhoek staat de werkgroep Berkelland op punt afdeling te worden.

De groei van de SP Oude IJsselstreek was zichtbaar door de drie nieuwe leden die als gast aanwezig waren bij deze conferentie. Voor hen was het leerzaam te zien hoe de democratie van de SP in de regio werkt. Een standpunt wordt eerst in binnen de afdeling besproken en daarna in de provincie, om daarna door het congres of de partijraad aangenomen te worden. Daarnaast is het natuurlijk altijd goed om eens in het partijkantoor, toch de trots van de partij, te zijn en kennis te maken met SP leden uit andere gemeenten. We zijn met z'n allen SP-ers en het is makkelijker om op elkaar terug te vallen als je elkaar kent.

Rond vier uur sloot de conferentie af en was er gelegenheid tot napraten op het dakterras van het kantoor. Ook erg gezellig altijd...