De Mars voor de thuiszorg!

23 april 2013

De Mars voor de thuiszorg!

Ongeveer 6000 thuiszorgmedewerkers en sympathisanten uit heel Nederland zijn zaterdag 06 april bijeengekomen op het Haagse Malieveld om hun ongenoegen over de overdreven bezuinigingen te uiten. Een zonovergoten Malieveld! De sfeer was uitstekend. Rutte handen af van de thuiszorg is de boodschap. Thuiszorgmedewerkster Esther uit s ‘Heerenberg en werkzaam in niet naast de deur liggende Lochem vertelde gepassioneerd haar verhaal. Hoog in de wolken zodat iedereen haar kon zien. Belachelijke actie van Sensire om mensen ver te laten reizen om daar hun prachtige vak uit te kunnen laten oefenen.

FNV-voorzitter Ton Heerts sprak de demonstranten op het Malieveld ook toe. Hij noemde de gemeentes sluipmoordenaars. Baan van thuiszorg is opgeknipt en verdeeld tot een baantje waarin je niets kan verdienen.

“Het kwaad moet je van binnenuit bestrijden”,

was een uitspraak van Ton Heerts die een SP’er de PvdA’er wist te ontlokken.

“Ik heb lak aan de PvdA”,

was het antwoord op de vraag of de PvdA nog blij is met Ton Heerts.

Vervolgens liepen de thuiszorgmedewerkers in een optocht- de Mars voor de Zorg- naar het Lange Voorhout. Het verkeer werd stil gelegd en de wereld lag even aan de voeten van de thuiszorgmedewerkers.

In het Lange Voorhout nam staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) een petitie met ruim 137.000 handtekeningen in ontvangst. Deze werden door thuiszorgmedewerkers van Montferland en Oude IJsselstreek en voorzitter AbvaKabo Corrie van Brenk aangeboden.

Medewerksters van thuiszorgorganisatie Meander uit Heerlen maakten een rap om te protesteren tegen de geplande bezuinigingen op de huishoudelijke zorg. Clemania verzorgde de uitvoering ervan. Dit deed ze geweldig en het was logisch dat ze aan het eind van het programma ze nog een keer de menigte toezong.

Het is heel uniek dat thuiszorgmedewerkers in zo’n groot aantal demonstreren. Ze werken vaak alleen, en niet in teamverband. Dus is het heel bijzonder dat ze zich zo massaal hebben georganiseerd. Zonder de politieke partij SP was het lang niet zo’n succes geweest. Maanden zijn ze al bezig om verzet te organiseren en door middel van actiecomités wordt langzaam maar zeker Nederland wakker geschud om wat te ondernemen…..

We gaan door was ook een veel gehoorde kreet vanmiddag. En dat is nodig ook.