SP Kamerlid Renske Leijten op bezoek bij Moeder Teresa stichting.

5 februari 2013

SP Kamerlid Renske Leijten op bezoek bij Moeder Teresa stichting.

Maandagmiddag 21 januari heeft Renske het depot in Ulft bezocht waar de opslag is van kleine en grote goederen die voor de allerarmsten van Europa zijn bestemd. De Moeder Teresa Stichting uit Ulft is een particuliere, onafhankelijke hulporganisatie die de middelen voor al haar hulpprojecten zelf moet genereren.

Een aantal verzorgenden uit de Oude IJsselstreek hebben de handen ineen geslagen om wat te ondernemen tegen de verspilling in de zorg. Veel artikelen, waarvan de bedoeling is weggegooid te worden, zijn bruikbaar en deze worden gedoneerd aan Moeder Theresa voor het goede doel. Renske wilde met eigen ogen zien wat er staat in het depot. Naar schatting 2 miljard euro per jaar wordt er in Nederland verspild door het weggooien van ongebruikte medicijnen, verbandmiddelen of incontinentiemateriaal en het bieden van onnodige zorg.

Later op de middag was Renske te gast bij Focus TV in een aflevering van Gelderland Vandaag. Zij heeft over de vele bezuinigingen gesproken in de zorg. Een feit is dat diverse gemeenten in strijd handelen met de initiatiefwet die de SP heeft ingediend en die is aangenomen door de Eerste en de Tweede Kamer. De wet schrijft gemeenten voor om op basis van kwaliteitseisen een basistarief te bepalen, minimaal op het niveau van de kostprijs, waarmee fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden kunnen worden gehanteerd. Dat is het kwaliteitsdocument.

‘Het is simpel. Als gemeenten zich niet aan de wet houden, dan moet het kabinet ingrijpen. Daarom verwacht ik van PvdA-staatssecretaris Van Rijn dat hij ervoor zorgt dat alle gemeenten een goede kwaliteit huishoudelijke verzorging kunnen garanderen. Maar hij reageert heel laconiek’! Waarvoor zijn er dan wetten? En je raadt het al. Oude IJsselstreek houdt zich ook niet aan de wet. Ook hier maken ze de politieke keuze om te bezuinigen op de zorg. Hoe kortzichtig kun je zijn.

Het alfabureau van Azora zorgzuster Achterhoek wil werknemers het ZZP’ er schap aanprijzen. Ze vinden dat een andersoortige hulpverlening. ZZP: Dat is voor mensen die hun hart bij de zorg hebben liggen maar niet bij bureaucratie. Dat staat prachtig omschreven in de brief die medewerkers hebben ontvangen over de toekomst van Azora. Ja, alsof je als een zelfstandige zonder personeel niet met administratie te maken hebt.

Azora beweert dat medewerkers € 10, - netto overhouden, en dat ze kunnen deelnemen aan de sociale zekerheidswetten, opbouw van pensioen. Lees dat goed: ‘kunnen deelnemen’!

Zorgzuster Achterhoek is een franchiseformule. Een bemiddelingsbureau op het gebied van verpleging, verzorging en begeleiding. Huishoudelijk hulp wordt er even aan toegevoegd. Alleen cliënten met een PGB indicatie ontvangen door de gemeente en een ZZP’er kunnen met elkaar via een “zorgovereenkomst” gekoppeld worden! De ZZP’er heeft een “bemiddelingsovereenkomst” met het alfa bureau.

De 2,10 die de Alfahulp moet betalen aan het alfaburau voor de bemiddeling, de Kiwa registratie, inschrijving Kamer van Koophandel, ongevallenverzekering en aansprakelijkheidsverzekering is erg hoog. Reken maar uit, een Alfahulp die 30 uur per week werkt levert het Alfaburau € 63,- per week op. Dat is € 252,- per maand en als de Alfahulp 11 maanden werk is zij, met € 2772,- een interessante klant voor het Alfabureau. Een normaal administratiekantoor kan hetzelfde voor rond de € 1000,-. Zo wordt de Alfahulp van alle kanten gebruikt.

Vanuit het PGB ontvangt de cliënt € 14,60 per uur. €2,10 gaat naar het Alfabureau. De ZZP’er houdt €12,50 bruto over! Volgens Azora houden de thuiszorgmedewerksters € 10,- netto over. Waar kunnen deze mensen zich voor € 2,50 verzekeren tegen werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid? Hoe zit het met de opbouw van pensioen en de belasting die straks om de hoek komt kijken? Los daarvan mogen de Alfahulpen ook overige kosten, zoals reiskilometers, zelf betalen. Dan blijft er van € 10,- per uur netto weinig over.

Er wordt niet vermeld dat na 2014 het beroep thuiszorgmedewerkster gaat verdwijnen. Wat moet je dan nog als ZZP’er? De WW in? Het recht op WW hebben ze met het tekenen van ontslag bij Azora verspeeld. Een kleine zelfstandige moet zichzelf verzekeren tegen werkeloosheid en dat kan niet van het bedrag dat een Alfahulp verdient. Deze mensen worden over de schutting gegooid; zoek het maar uit en wij zijn mooi van jullie af. De beschaving van een land kun je afmeten aan hoe de zorg is ingericht. Deze stelling heb ik gelezen en die blijft in mijn hoofd rondmalen. En verdomd het is waar.