SP +

2 februari 2013

SP +

SP Winterswijk is rond november 2012 gestart met een actie voor de voedselbank Oost Achterhoek.

Zoals iedereen weet waardeert de SP het goede en nobele werk van de honderden vrijwilligers van voedselbanken. Zij pakken op wat door falend overheidsbeleid wordt nagelaten.

Door bezuinigingen en afbraak van rechten van werknemers door achtereenvolgende kabinetten hebben steeds meer mensen in Nederland moeite om rond te komen. Zij zijn genoodzaakt aan te kloppen bij voedselbanken voor een voedselpakket. Enerzijds omdat het (minimum)loon en de hoogte van uitkeringen te laag is om van rond te kunnen komen. Anderzijds omdat het kabinet weigert echt werk te maken van armoedebestrijding.

Wat de SP betreft zouden voedselbanken overbodig moeten worden. Het minimumloon en uitkeringen worden verhoogd. Gemeenten krijgen meer mogelijkheden om armoede te bestrijden, schulden te saneren en te voorkomen dat kinderen opgroeien in armoede. Het geld dat bestemd is voor gemeentelijke armoedebestrijding en schuldhulpverlening moet daar ook daadwerkelijk voor worden gebruikt.

Maar om weer terug te komen op de actie SP+ is in Winterswijk bij drie Plus-vestigingen gratis verstrekte zegels verzameld door SP leden, waarbij klanten voor een boodschappenpakket kunnen sparen t.w.v. € 40.

Met medewerking van de Plus-eigenaar en in het bijzonder de caissières zijn de SP’ers weken bezig geweest met media-aandacht, zegeltjes verzamelen, plakken en de spaarblikken elke week verversen.

In overleg met de voedselbank is besloten om de opbrengst ten goede te laten komen aan de gebruikers van de voedselbank in Aalten/Dinxperlo, Oost Gelre, Berkelland, Oude IJsselstreek en Winterswijk.

Er lijkt een schitterend resultaat uit de bus te komen qua gespaarde boodschappenpakketten maar ook geld wordt gedoneerd.

Inmiddels is er overleg geweest met de voedselbank en zijn bezig aan de afronding en besteding van het geld om het goed en zo voordelig mogelijk te laten verlopen.