Jongeren van SP Oude IJsselstreek en Doetinchem starten met ROOD-acties

27 februari 2013

Jongeren van SP Oude IJsselstreek en Doetinchem starten met ROOD-acties

Afgelopen december zijn de eerste gesprekken gestart tussen jongeren van de SP Oude IJsselstreek en Doetinchem, hierbij was ook Mathijs ten Broeke uit het ROOD bestuur aanwezig. Tijdens het gesprek bleek vooral dat er in de Achterhoek voor jongeren heel wat te verbeteren valt en dat het hoog tijd is dat we een eigen ROOD-groep gaan krijgen.

ROOD-groepen zijn vooral gericht op actie voeren en gaan dus regelmatig de straat op. Daarom hebben we in januari 2013 onze eerste actie gehouden. In heel Nederland strijdt ROOD momenteel voor het behoud van de studiefinanciering, ook wel Stufi genoemd. Dit is ook de actie waarmee wij zijn begonnen. Met drie man zijn we alle middelbare scholen (bovenbouw) afgegaan in Doetinchem. Leerlingen waren vaak erg enthousiast en natuurlijk tegen afschaffing van de Stufi.

Sommigen waren nog niet op de hoogte van de plannen van Kabinet Rutte II en waren hiervan erg geschrokken. ‘Spreek je uit voor de studiefinanciering’ is de leus die gebruikt wordt bij deze acties. De jongeren konden zich uitspreken voor de studiefinanciering door zich te laten fotograferen met hun toekomstige schuld. Deze foto’s komen vervolgens op de Facebook-pagina van ROOD en de jongeren kunnen zich hier vervolgens in ‘taggen’ zodat ze de boodschap kunnen verspreiden onder hun vrienden. Jongeren van de SP Oude IJsselstreek en Doetinchem hadden bedacht om een ‘zak met schuld’ te maken en de studieschuld op zogenaamde schoolboeken te zetten.

Ook in februari is het de bedoeling dat de jonge SP’ers weer de straat op gaan in Doetinchem voor de Stufi-actie. Tot nu toe is het een aardig succes in Doetinchem en daarom wordt ook overwogen om scholen in de Oude IJsselstreek nog te benaderen de komende tijd. Hulp kunnen we altijd gebruiken, dus heb je interesse, of wil je meer weten over de ROOD-acties mail dan naar de SP Oude IJsselstreek met in het onderwerp ‘ROOD’ dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met je op.