Gemeente Oude IJsselstreek thuiszorg-koppelbaas van de Achterhoek

6 oktober 2012

Gemeente Oude IJsselstreek thuiszorg-koppelbaas van de Achterhoek

Met het eigen Alfabureau concurreert de gemeente de reguliere thuiszorgaanbieders uit de markt. Gevolg: de huishoudelijke thuiszorghulp is de zekerheid van haar vaste baan kwijt. Een schandalige manier om over de rug van deze mensen een bezuiniging te halen. Toch slaat het aan. Steeds meer gemeenten in de Achterhoek maken gebruik van het Alfabureau van Oude IJsselstreek. Renske Leijten, woordvoerder zorg van de SP tweedekamerfractie, onderzoekt het handelen van de gemeente Oude IJsselstreek.

De gemeente heeft per 1 januari het contract met Sensire opgezegd. Op dit moment proberen medewerkers van de gemeente zorgontvangers en thuiszorgmedewerkers over te halen over te stappen naar de Alfahulp. 'Voor u verandert er bijna niets en de gemeente bespaart 7 euro per uur'. Dan stappen ze vanzelf over volgens de gemeente. Maar de thuiszorgmedewerker is als Alfahulp haar vaste baan, met alle zekerheden, kwijt.

Daarmee gaat de gemeente regelrecht tegen de wet Bussemaker in. In 2009 is deze wet ingevoerd om het grote aantal Alfahulpen tegen te gaan. Het rijk vond het niet netjes hoe de zorgaanbieders met de Alfahulp omging. De gemeente heeft daar blijkbaar geen boodschap aan. Er moet 800.000 euro worden bezuinigd op de thuiszorg. Daarvan moet 250.000 euro door het Alfabureau worden bereikt. De rest komt door het geven van minder zorg aan de mensen. In de herindicering krijgen de meeste mensen te horen dat ze met minder hulp afkunnen. Een zeer grove manier omdat er niet naar de mens maar naar de cijfertjes wordt gekeken.

En dat terwijl de gemeente drie jaar geleden nog 40 miljoen euro NUON geld in kas had. Toen werd gezegd dat dat geld als spaarpot werd bewaard voor moeilijke tijden. Om bijvoorbeeld de thuiszorg overeind te kunnen houden tijdens een crisis. Maar helaas, het geld is opgegaan aan overbodige grondaankopen en het Dru - industriepark.

'Het is schandalig dat een college van B&W, met daarin de PvdA, deze bezuiniging heeft voorgesteld. En dat de gemeenteraad het heeft goedgekeurd. Met dit Alfabureau stelt de gemeente zich op als een ouderwetse koppelbaas. Een koppelbaas die ook nog eens over het eigen budget gaat. Daarmee gaat de gemeente waarschijnlijk over de grens van de wet.