18e SP congres: onze partij is klaar voor de regering!

3 juni 2012

18e SP congres: onze partij is klaar voor de regering!

Een afvaardiging van 4 SP-ers uit Oude IJsselstreek en Aalten heeft zaterdag 2 juni het 18e SP congres in Breda bezocht. Dit congres stond in het teken van de evaluatie van het partijbeginsel ‘Heel de Mens’, maar door de aanstaande tweede kamer verkiezingen ging het natuurlijk vooral over de vraag: ‘Is de SP klaar voor regeringdeelname?’. Het antwoord is duidelijk: ‘Ja, maar niet tegen elke prijs’.

Het congres vond plaats in het Chassé Theater, dat tot de nok gevuld zat met SP afgevaardigden uit alle windstreken. Het bespreken van de congresstukken verliep soepel. In twee termijnen mochten indieners hun amendementen verdedigen. Waarna bij stemming de congresresolutie met overgrote meerderheid werd aangenomen. Eerder werd het nieuwe partijbestuur gekozen.

Moment van ongerustheid was er tijdens de lunchpauze. Voorzitter Jan Marijnissen werd onwel en voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht. Daar werd hij, terwijl het congres hem voor de komende twee jaar als voorzitter koos, gedotterd. Volgens de pers heeft hij vanuit zijn ziekbed het congres verder op de TV gevolgd. Wij wensen Jan en zijn gezin sterkte en hopen hem snel weer als voorzitter actief te zien.

Hoogtepunt was de herverkiezing van Emile Roemer als partijleider. Cabaretier Guido Weijers, dorpsgenoot van Roemer, die voorafgaand aan de Emile’s toespraak voor de vrolijke noot mocht zorgen, probeerde zich nog als tegenkandidaat op te werpen. Helaas voor hem en goed voor de SP, hij haalde het niet. Emile werd unaniem herkozen en hield een vlammend betoog. ‘Wij willen regeren, maar niet tegen elke prijs!’

Dat deze uitspraak geen onzin is bewijst de peiling van Maurice de Hond van 3 juni. De SP staat bovenaan met 29 zetels. Ze kunnen dus niet om ons heet. Aan Emile de taak de SP campagne te leiden, aan ons – de leden van de SP - de taak goed campagne te voeren!

Ter voorbereiding van deze campagne staat het volgende congres al weer op de kalender. 30 juni, in de Brabanthallen in Den Bosch. Op maandag 11 en 18 juni zijn de ledenvergaderingen ter voorbereiding op dit congres. Dan wordt ook de komende afvaardiging namens Oude IJsselstreek en Aalten gekozen.