SP Oude IJsselstreek vlagt tegen de hondenbelasting

19 april 2012

SP Oude IJsselstreek vlagt tegen de hondenbelasting

Zaterdag 14 april heeft de SP Oude IJsselstreek een rondje langs het speelveld in de Ulftse Vogelbuurt gelopen om te kijken wat er van het hondenbeleid van de gemeente terecht is gekomen. De overlast van honden is de eerste verantwoordelijkheid die de gemeente geheel bij de burgers heeft neergelegd. Men int nog wel de hondenbelasting, maar de gemeente doet niets meer op gebied van hondenbeleid. Het gevolg laat zich raden, wij hebben waarschuwingsvlaggetjes in de drollen gestoken om spelende kinderen te waarschuwen.

Ruim twee jaar geleden kregen de hondenbezitters een setje poepzakjes en een onhandig schepje en een brief van de gemeente waarin stond dat de gemeente niet meer actief iets aan de overlast van hondenpoep ging doen. De hondenuitlaatveldjes werden opgeheven en de verantwoordelijkheid voor de hondenpoep ligt voortaan volledig bij de burgers. Geweldig idee natuurlijk, de burger die met een schepje en een zakje achter z'n hond aanloopt. De gemeente dreigde in de brief nog een beetje met controleurs en boetes voor overtreders. Twee jaar later is duidelijk te zien dat het hondenbeleid van de gemeente faalt. Het speelveldje op de hoek Fazantstraat en Eksterstraat ligt bezaaid met hondenpoep. Het is ook dom van de wethoudr te verwachten dat de bevolking het nieuwe hondenbeleid serieus neemt terwijl de gemeente er zelf niets voor wil doen. Zo geeft hij het slechte voorbeeld en dat doet zichtbaar volgen.

Laten we duidelijk zijn, de verantwoordelijkheid voor de hond en de bijkomende poep ligt natuurlijk altijd bij de eigenaar. De gemeente heeft echter wel de plicht goede voorzieningen te leveren waar de hondenbezitter de poep en andere zaken kan inleveren. Fatsoenlijke vuilnisbakken die regelmatig geleegd worden zijn dus het minimum wat de gemeente moet regelen. Maar wij gaan verder. Er is in onze gemeente nergens een plek waar honden los mogen lopen. Een speelveld per plaats, of liever nog wandelzones, zoals in Montferland, waar de honden vrij mogen lopen zijn belangrijk voor de beweging van de hond en het baasje. We hebben hier een uitgebreid gesprek over gehad met een hondenuitlaatservice uit Oude IJsselstreek en zij missen zo'n plaats in onze gemeente. Als de gemeente echt uit wil pakken dan kan men zakjesautomaten met afvalbak te plaatsen, maar die zijn kostbaar. Onze eerste twee voorstellen kosten allen wat bakken en bordjes.

Het probleem is dat de gemeente nu bezig is allerlei taken bij de bevolking over de schutting te gooien. Van het onderhoud van de groenvoorziening, tot het helpen aantrekken van de steunkousen van de buurvrouw. Het moet uit naastenliefde en 'naoburschap' gebeuren. Maar een gemeente die laat zien dat zij zelf dit onderhoud niet belangrijk vindt kan niet verwachten dat de burger staat te trappelen om naast drukke baan en verenigingsleven tijd vrij te maken om het park te gaan schoffelen. We betalen met z'n allen flink veel belasting en daar moet iets tegenover staan vindt de SP. We blijven de speelveldjes en groenplaatsen in de dorpen in de gaten houden!