Het zuur voor het Wmo beleid van de gemeenteraad!

5 april 2012

Het zuur voor het Wmo beleid van de gemeenteraad!

Donderdag 29 maart hield de gemeenteraad van Oude IJsselstreek een raadsrotonde met als thema: de bezuinigingen op de Wmo. De plannen voor deze bezuinigingen zijn schandalig. De herindicering heeft al voor een (bijna) halvering van het aantal thuiszorg-uren gezorgd en de gemeente heeft van 1800 mensen is het regiotaxi-pasje afgepakt. Komende jaren willen wethouders Rijnsaardt en Sluiter de Wmo nog verder afbreken. De Sp Oude IJsselstreek ziet andere bezuinigingsmogelijkheden. Stop met de onzin-plannen op 'de Dru' en 'het Anker' en steek het geld in de Wmo. Tijd voor, een zure, actie!

Hoe maken we de dames en heren raadsleden duidelijk dat het zoet en het zuur in deze gemeente wel heel onrechtvaardig wordt verdeeld? Door het zuur aan de gemeenteraad uit te delen! Er is een fractievoorzitter die, mensen die kritiek hebben op het gemeentebeleid graag wegzet als 'azijnpissers'. Dat azijn kan hij terugkrijgen! Ludiek natuurlijk en het levert een mooi beeld op, maar als we daarna de vergadering volgen komt het zuur vanzelf op. Mooie woorden over dat iedereen recht heeft op zorg en dat er een waakhond moet komen om in de gaten te houden of er geen mensen tussen wal en schip komen. Aan het eind van het liedje komt er een forse bezuiniging op de Wmo uit.

Helaas, het is crisis en de gemeente moet bezuinigen. Dus we ontkomen er niet aan ook de Wmo mee te nemen, is de reactie van de coalitiepartijen. Is dat wel zo? Dat ons college er een financiƫle puinhoop van heeft gemaakt klopt als een bus. Drie jaar geleden had de gemeente nog een flinke spaarpot door 40 miljoen opbrengst uit de verkoop van NUON aandelen. Dat geld is helaas opgegaan aan slechte investeringen in grond en in industrieel erfgoed. Met deze 40 miljoen nog in kas waren de bezuinigingen op de Wmo niet nodig geweest. Daarnaast is niets veilig voor de bezuinigingsoperatie van de gemeente, behalve het project 'Dru industriepark'. Vreemd dat het miljoenen-verslindende paradepaardje van burgemeester en wethouders buiten schot blijft... Aan dit project wordt zelfs een riante subsisdie van 1,1 miljoen euro gegeven dit jaar.

Daarnaast heeft de gemeenteraad afgelopen maand ingestemd met drie plannen die gezamenlijk zo'n 12 miljoen euro kosten en die volgens de SP (en andere partijen) onzinnig en zelfs zeer risicovol zijn. Projecten 'SSP hal' en 'Afbramerij' zijn nieuwe risico-investeringen op het Dru industriepark. Het parkje op het voormalige terrein van 'het Anker' kost alleen al 2,1 miljoen. Een enorme investering voor een gemeente in crisis, los van de vraag of de bevolking daar een parkje wil. Met deze 2,1 miljoen is de bezuiniging op de Wmo niet nodig. Een simpele keuze lijkt ons. Het geld is er dus bezuinigen op de Wmo is niet nodig! Nu nog zien of de 'voorvechters van de Wmo' in de gemeenteraad deze simpele som ook kunnen maken.