ZE ZIJN ERUIT, WIJ BLIJVEN SOLOREIZIGERS

14 maart 2012

ZE ZIJN ERUIT, WIJ BLIJVEN SOLOREIZIGERS

De knoop bij Provincie Gelderland is doorgehakt. Het is volgens de Gedeputeerde Staten van Gelderland niet nodig om het spoor te verdubbelen. Onderzoek heeft uitgewezen dat dit niet noodzakelijk is en inhaalsporen een betere oplossing bieden om een betere dienstregeling te laten rijden.

Volgens de Gedeputeerde Staten van Gelderland zorgen de vernieuwingen voor een sterkere groei aan treinreizigers tussen Arnhem en Winterswijk. Een simpele berekening (1+1=2) laat ons uitwijzen dat een sterkere groei zorgt voor het meer inzetten van treinen. Wanneer deze capacitieit niet gehaald kan worden moeten er andere maatregelen volgen. Eens kijken, wat hebben we dan voor een optie. Ja het verdubbelen van het spoor. De inhaalstukken zijn dan overbodig geweest, want de wissels zijn nog altijd duurder dan een stuk spoor. Natuurlijk is het verdubbellen veel meer geld dan de oplossing die ze nu hebben, maar voor de lange termijn is dit een duurdere investering. Alles wordt bovendien duurder dus ben je nu goedkoper uit met het aanleggen van een tweede spoorlijn: op de lange termijn, dat wel ja.

Een bedrijfskundige en een ondernemer kunnen zich in mijn standpunt vinden. Je hebt de lange, middellange en korte termijn. Momenteel opereert de provincie volgens de korte termijn: investeren als het nodig is. Met het oog op de toekomst zal dit echter niets uithalen, ook de mensen komen ooit weer massaal in de Achterhoek wonen (ok, niet zoals de randstad gelukkig maar wel een groei van bewoners). De middellange termijn wordt niet naar gekeken, want dat is het verruimen van de treinstellen en vergroten van sommige perrons zodat er langere treinstellen kunnen rijden om zo het aantal reizigers aan te kunnen. De lange termijn, ook wel voor de strategische kant bedoeld, is juist voor het oog op de toekomst waar je naartoe wilt streven. Meer inwoners betekent ook meer reizigers: een verdubbelling van de spoorlijn is dan zeker geen overbodige luxe.

Met vriendelijke groet,

Jelle van Dijk