3000 kleurplaten voor minister van Bijsterveld!

8 maart 2012

3000 kleurplaten voor minister van Bijsterveld!

Negen leerlingen, de begeleidster en adjunct directeur van De Isselborgh uit Doetinchem, een school voor voortgezet speciaal onderwijs, hebben maandagmiddag 5 maart ongeveer 3000 kleurplaten aangeboden aan minister Van Bijsterveldt. De mooiste kleurplaat is ingelijst en overhandigd door een actievoerster van SP Oude IJsselstreek die deze groep begeleidde. Wij protesteren hiermee tegen de bezuinigingen op het Passend onderwijs.

'Ik begrijp dat jullie je zorgen maken dat er misschien wat in jullie klas gaat veranderen, maar ondanks de bezuinigingen blijven de klassen in het speciaal onderwijs nog altijd veel kleiner dan in het gewone onderwijs. Daarbij denk ik dat de nieuwe wet ondanks de bezuinigingen, een verbetering is.' vertelde minister van Bijsterveldt aan de leerlingen van De Isselborgh.

Straks krijg ik niet meer de aandacht die ik nodig heb……..andy

“Nou, ze luisterde niet echt, ik denk niet dat ze zoveel met ons protest gaat doen”, was een van de reacties. Toch kreeg ze een handvol gekleurde winegums aangeboden. De minister kondigde aan dat ze voor het rode snoepje ging.

Ik heb ADHD en als ik te druk wordt, wordt ik van school gestuurd…Anja

Maandagmorgen om 11.00 vertrokken we met de bus naar Den Haag, naar het ministerie van Onderwijs, het ministerie van Marja van Bijsterveldt. Een jonge dame heeft thuis een mooi bord gemaakt met de tekst STOP DE BEZUINIGINGEN erop. Tijdens de rit kwam ze er achter dat er nog een smiley op moest. Een triest kijkende smiley. Dit bord heeft ze constant bij haar gedragen.

Ik kan me niet concentreren met veel kinderen in de klas……max

De sfeer was fantastisch, zowel op de heenweg als de terugweg. We hadden er zin in en waren reuze benieuwd wat er allemaal zou gaan gebeuren. Wouter Kroeskamp stond ons op te wachten en vertelde iedereen wat de bedoeling was. Even later voegde Jasper van Dijk zich bij het gezelschap. Met ons allen een wandeling gemaakt van ongeveer 10 minuten met actieborden 1 voor onderwijs en het bekende tomaatje erop. “Actie, actie, actie”, was de leus! Voor het ministerie verrasten ons een handvol fotografen die alles op de gevoelige plaat hebben vastgelegd. Omdat het buiten toch wel erg koud werd om te wachten, werden we welkom geheten in het ministerie. Al vrij snel kwam minister van Bijsterveldt en besteedde ongeveer een kwartier aandacht aan ons, de actie voerders uit de Achterhoek. De plek die het hardst wordt getroffen door de bezuinigingen…..

Als ik geen goed onderwijs volg, krijg ik later geen goede baan en dan betaal ik minder belasting. En dan kost dat toch geld….mark

Vele foto’s later werd het tijd om weer naar huis te gaan. Jasper heeft een interview van Kids week geregeld die in de bus heeft plaatsgevonden via de telefoon. En natuurlijk even snel naar de Mac! Dat hadden we wel verdiend.

Deze dag was voor ons allemaal een bijzondere ervaring. Dit wordt niet snel vergeten.