Hoge bomen...

25 november 2011

Hoge bomen...

Het college van B & W van Oude IJsselstreek ligt onder vuur. Het rapport van het Comité van Verontruste Burgers laat zien dat onze gemeente door financieel wanbeleid aan de rand van de afgrond - lees artikel 12 gemeente - staat. Burgemeester en Wethouders reageren laconiek en wuiven de bevindingen van het comité weg, maar hun lichaamstaal en reacties laten zien dat er onrust is binnen het college. Een ontploffende Burgemeester tijdens een raadsvergadering, B&W dat zich meer bezighoudt met SMS'en dan luisteren naar de raadsvergadering en columns in verschillende lokale krantjes laten zien dat er wel degelijk iets aan de hand is. Toppunt was de column van wethouder Haverdil op de gemeentepagina in de Gelderse Post van 15 november. Onder de kop 'Hoge bomen vangen veel wind' werd een klaagzang gehouden over het lot van een wethouder.

Een ding moeten we deze wethouder meegeven. Mensen die op internet-fora anoniem reageren en daarbij allerhande ongefundeerde beweringen doen en verwensingen maken die zijn niet serieus te nemen. Op deze onderbuik reacties kan een wethouder geen weerwoord geven. Daar heeft de SP Oude IJsselstreek zelf ook ervaring mee en onze mening is dat de beheerders van dit soort websites beter de reacties van reageerders moeten controleren. Maar daarmee is dan ook al het positieve over de column van Haverdil wel gezegd. Volgens Haverdil komt het er op neer dat de wethouders van Oude IJsselstreek onder vuur liggen omdat ze nou eenmaal hoge bomen zijn. Zij steken de kop boven het maaiveld en dus zijn ze een makkelijk doelwit voor kritiek. Zo maakt hij zich er makkelijk vanaf. De kritiek op de wethouder komt voort uit zijn beleid.

Wethouder Haverdil heeft met de grondpolitiek van de gemeente, waar hij eindverantwoordelijk voor is tussen de 26 en 40 miljoen euro verspeeld. Jarenlang heeft hij geroepen dat groei een keuze is en Oude IJsselstreek voor het huisvesten van zo'n 10.000 nieuwe inwoners huizen moet bouwen en dus voor zo'n 4000 huizen (bouw)grond aan moet kopen. Onze gemeente mag de komende 10 jaar echter slechts 685 woningen toevoegen aan de woningvoorraad. We hebben dus veel te veel grond en ondanks dat Haverdil regelmatig door verschillende instanties is gewaarschuwd voor een krimpscenario in de Achterhoek, heeft hij zijn mening doorgedrukt. Als hij nou een vent was geweest, dan had hij toegegeven dat zijn beleid verkeerd is geweest. Maar nu is de exorbitante grondvoorraad van Oude IJsselstreek ineens de schuld van de provincie Gelderland. Van de provincie moest hij zoveel grond aankopen. Niet sterk voor iemand die zo heeft lopen schreeuwen dat zijn groeibeleid een keuze is. Nogmaals, de wethouder is verantwoordelijk voor zijn eigen beleid.

Haverdil draagt ook de verantwoordelijkheid voor de ontwikkelingen op het Dru Industriepark. Een megalomaan project voor een gemeente met de omvang van Oude IJsselstreek. Ook voor dit project is de wethouder meerdere malen gewaarschuwd, maar hij sloeg die waarschuwingen in de wind. Sterker nog, op dit moment heeft de gemeente Oude IJsselstreek meerdere gebouwen op het Dru terrein overgenomen van projectontwikkelaar BOEI. Een tweede groep gebouwen, waaronder het Portiersgebouw (met daarin de Dru Cultuurfabriek), staan op het punt eigendom van de gemeente, dus van ons allemaal, te worden. Een transactie waarbij vele miljoenen euro's zijn betrokken. En dat in een tijd waarin de gemeente op de Wmo en welzijn moet bezuinigen. Waarom neemt de gemeente onverhuurbare gebouwen over van een commerciële partij? Waarom wordt een van die gebouwen voor 20 jaar onder de kostprijs aan een commerciële radiozender als Optimaal FM verhuurd? Waarom neemt de gemeente in deze moeilijke tijden de verantwoording van een niet lopend vastgoedproject over en draagt daarmee alle risico’s over aan de bevolking. Allemaal vragen waardoor een wethouder onder vuur komt te liggen. Hoge bomen vangen veel wind, maar hoge bomen die domme dingen doen, vangen een orkaan.

Eerlijk is eerlijk, Haverdil liet het niet na zijn collega wethouders even te noemen in zijn column. Hun hoge bomen projecten waren het centrumplan, voor wethouder van Balveren, en de Wmo van wethouder Rijnsaardt. Fijn, even de 'succesprojecten' van je collega's te noemen. Inderdaad, het is schandalig dat de gemeente de verliezen op Haverdils grondpolitiek en vastgoed transacties wegwerkt door te bezuinigen op maatschappelijke ondersteuning en welzijn. En iedereen die door Ulft wil rijden merkt hoe belachelijk het is dat een wethouder een heel centrumplan uitvoert zonder rekening te houden met het wegenplan en verkeersstromen. Heel zwak en reden tot kritiek, maar de hoogste boom is toch wethouder Haverdil. Zijn grondpolitiek en vastgoed handel zorgt er voor dat de gemeente tussen de 40 en 60 miljoen euro is kwijtgeraakt. Een gemeente die vier jaar geleden nog 40 miljoen reserve had dankzij de verkoop van de NUON aandelen. Die 40 miljoen is nu weg. Het laatste beetje wordt in kas gehouden om de balans op orde te houden, dus kan niet worden ingezet om de leefbaarheid van de gemeente op peil te houden. We hebben nu een hele hoop grond en een flinke hoeveelheid vastgoed maar geen rode cent om vrijwilligers en thuiszorg aan de gang te houden.

Haverdil is dus de man van 60 miljoen en dat is wel wat kritiek waard!