Buurten in Breedenbroek

23 november 2011

Buurten in Breedenbroek

Het werd tijd weer eens te gaan kijken in een van de kleinere kernen van Oude IJsselstreek. Dit keer was Breedenbroek, het meest oostelijk gelegen dorpje van onze gemeente, de plaats om de mening van het volk te peilen. Breedenbroek wordt gevormd door de Oude Doorgaande weg tussen Terborg en Dinxperlo. Aan die weg liggen twee kleine wijkjes met voornamelijk vrijstaande huizen.

Breedenbroek is een rustige kleine kern met ongeveer 1000 inwoners, waarvan er veel in het buitengebied wonen. Breedenbroek ligt tegen Dinxplerlo - gemeente Aalten - vlak bij de Duitse grens. Afgaand op de gesprekken die we aan de deur hebben gevoerd is de gemiddelde Breedenbroeker tevreden over de leefomgeving. Het is er rustig en goed. Het is niet vreemd dat men in Breedenbroek wel tevreden woont. Anders dan in de andere kleine kernen van Oude IJsselstreek wordt het gebrek aan winkels in het dorp niet gevoeld. Even verderop ligt Dinxperlo en daar zijn alle faciliteiten die nodig zijn om goed te kunnen leven. De vroegere doorgaande weg door het dorp is nu vrij rustig door de nieuwe rondweg langs het dorp. Ook daarover dus geen klachten. Als er al opmerkingen over de gemeentepolitiek waren dan gingen die over de verspilling van geld rondom de Dru Cultuurfabriek en al die bruggen over de Oude IJssel in Ulft. 'Als jullie die weer weg krijgen, dan ga ik SP stemmen!' kregen we aan een deur te horen. Helaas, zo ver gaat de macht van de SP (nog) niet.

Al met al een rustige, koude avond in Breedenbroek. We komen er in de zomer nog wel eens terug...