Etten ondervindt overlast van Slingerparallel

21 september 2011

Etten ondervindt overlast van Slingerparallel

Een groep SP-ers heeft een buurtonderzoek gedaan aan de Emmastraat in Etten. Reden waren klachten die we afgelopen voorjaar hebben gehoord over de verkeersveiligheid van de Oude IJsselweg, die naast aan de Slingerparallel loopt. De bewoners van de Emmastraat stellen dat er op de B-weg te hard wordt gereden omdat het als sluiproute wordt gebruikt. Hierdoor hebben er al verschillende (zware) ongelukken plaatsgevonden op deze weg.

Door het buurtonderzoek proberen we - via gesprekken met de bewoners - in kaart te brengen wat er aan de hand is met deze weg. De ene bewoner kan enorm veel overlast ervaren terwijl de buren nergens last van hebben. Aan de Emmastraat is het beeld dan ook niet eenduidig. Over het algemeen ervaren de mensen steeds meer overlast van de Slingerparallel. Geluid en stank worden daarbij het vaakst genoemd. Dit komt door een aanzienlijke verkeerstoename op de Slingerparalel. Ook maken steeds meer (zware) trekkers gebruik van de B-weg, de Oude IJsselweg. Dit komt door het verbod van tractoren op de hoofdweg. De stank komt voornamelijk van het benzinestation en de mega-stallen in de buurt. De paden achter de senioren-woningen worden door scooters en bromfietsen gebruikt.

De bewoners zouden graag zien dat er een geluidsscherm wordt geplaatst tussen de Slingerparallel en de Emmastraat. Ook zou ander asfalt de geluidsoverlast kunnen terugbrengen. Voor de Oude IJsselweg zou een snelheidsbeperking moeten worden ingesteld. Op de binnenpaden achter de huizen zou een verbod voor motorvoertuigen moeten worden ingesteld. Dit laatste lijkt ons niet haalbaar. Iemand met een bromfiets moet achter zijn woning kunnen komen. Volgens de bewoners is de verkeersdrukte op de Slingerparallel toegenomen sinds vrachtverkeer niet meer door Zeddam mag rijden. Het vrachtverkeer zorgt voor meer lawaai en stankoverlast.

Vreemd is dat de reden waarom de SP een buurtonderzoek heeft ingesteld niet meer is genoemd. In februari waren we in Etten voor de Provinciale Staten-verkiezingscampagne en toen kregen we te horen dat het oversteken van de Oude IJsselweg levensgevaarlijk is. Zeker in de zomer, wanneer kinderen graag een ijsje gaan halen bij het benzinestation, is het oversteken niet verantwoord. Auto's op de Oude IJsselweg rijden veel te hard en houden geen rekening met dat ze een dorp binnenrijden. Dit heeft al tot een aantal verkeersongevallen geleid.