Met z'n drieën naar de SP Universiteit

26 augustus 2011

Met z'n drieën naar de SP Universiteit

SP Oude IJsselstreek heeft met drie leden de SP Zomer Universiteit bezocht. Deze scholingsweekenden worden jaarlijks in de zomer georganiseerd voor 'SP talenten'. De SP'ers werd een intensief programma voorgeschoteld waarin de geschiedenis van de SP, politieke ideologie en debat centraal stonden.

De Zomer Universiteit vond plaats in een oud klooster in het Noord-Brabantse Biezenmortel. Zestig SP-ers uit heel het land kwamen bij elkaar om onder leiding van het SP scholingsteam verschillende klassen
en workshops te volgen. Docenten waren Jan Marijnissen (SP partijvoorzitter), Kees Slager (historicus en programmamaker voor de VPRO en de VARA), Ronald van Raak (tweede kamerlid) en Ron Meijer
(organiser bij de FNV). Zaterdagavond hielden Maurice de Hond (opiniepeiler) en Emile Roemer (SP partijleider) politiek café. Met zo'n docentencorps hoef je je geen moment te vervelen.

Naast het leren en debatteren was er ruimte voor ontspanning en het uitwisselen van ervaringen met de andere SP'ers. Om het Klooster ligt een mooie tuin met oude bomen en een paar sportvelden. Voetballen met
een paar ROOD leden is erg leuk, maar conditioneel, 40 jaar, win je het niet van van deze jonge gasten. Vanwege het mooie weer werd een groot deel van het scholingsprogramma in deze tuin afgewerkt.

Vorig jaar werd de Zomer Universiteit door vier SP-ers uit Oude IJsselstreek bezocht. het niveau van de afdeling stijgt dus met zoveel kennis. Voor mij persoonlijk was de Universiteit leerzaam en inspirerend. De aandacht van de 'SP top' voor de leden - het kader van de partij - is iedere keer weer overweldigend. Jan was er twee dagen en Emile houdt toch maar z'n zaterdagavond vrij voor ons. Zijn gesprek met Maurice de Hond was indrukwekkend. Met name hun visie op de situatie in Israël leidde tot een intensieve discussie waarbij Maurice, kind van ouders die in een concentratiekamp hebben gezeten, zijn angst dat er geen oplossing voor het Joods - Palestijnse probleem is uitsprak. Emile had nog een kleine hoop. Hij is onlangs in Israël en Palestina geweest en heeft daar gezien dat onder jonge Joden en Palestijnen verzoening is en de bereidheid de problemen op te lossen.

Ik wil het scholingsteam van de SP bedanken voor het inspirerende en gezellige weekend!

Maurits Gemmink