SP Top-10 en SP Oude IJsselstreek kleuren Terborg rood

21 februari 2011

SP Top-10 en SP Oude IJsselstreek kleuren Terborg rood

Zaterdag ging de top-10 van de Gelderse SP-lijst op campagnetour door de Achterhoek en Liemers. De SP is in opkomst in de Achterhoek en de Liemers. Afgelopen jaren zijn er flink wat afdelingen en raadsfracties van de SP bijgekomen. Bij een peiling van TV Gelderland kwam de SP in de Achterhoek zelfs als grootste partij uit de bus. En dat was ook te merken aan de vele positieve reacties op straat.

Zaterdagochtend kwamen acht SP-ers uit de Oude IJsselstreek bijeen op het marktplein in Terborg. Op het parkeerterrein werd de kar neergezet, ditmaal met iets extra's erop. Voorzitter Maurits Gemmink heeft ter voorbereiding van deze campagnedag speciaal omdat de SP Top-10 langs kwam een spel gemaakt; het bekende ballen gooien. Met de tekst "Welkom bij de Gelderse ballentent, gooi raak op de missers van de provincie" werd al snel duidelijk waarvoor het diende. Het was min of meer een ludieke actie om de voorbijgangers duidelijk te maken dat met het geld gestrooid is en geïnvesteerd in de verkeerde projecten. Daarnaast werd de actiekaart voor een dubbelspoor tussen Arnhem en Winterswijk door veel voorbijgangers ondertekend.

Maar naast de kar waren de SP-ers ook op andere punten actief. Zo stonden SP-ers bij de Lid'l en de Plus. Onder meer Alex Mink, actieleider voor een beter openbaar vervoer in de Achterhoek, ging naar station Terborg om daar de sponsen uit te delen. Vele positieve reacties volgden bij het station en de supermarkten. Het was duidelijk merkbaar dat de inwoners niet blij zijn met de kabinetsplannen. De verwachting is dan ook dat veel Terborgenaren een proteststem gaan uitbrengen op 2 maart.

Ook in Zevenaar, Wehl, Doetinchem, Winterswijk, Eibergen en Borculo gingen de SP-kandidaten samen met lokale SP-ers de straat op met de welbekende sponzen en de oproep om van 2 maart een dag van protest te maken tegen het kabinet en het provinciebestuur. Voor die foto’s kunt op de site van de Gelderse SP kijken. Volgende week zal de Gelderse SP een tour doen langs Apeldoorn, Dieren, Arnhem, Huissen, Elst en Nijmegen en door het rivierenland langs Beneden-Leeuwen, Beuningen, Tiel en Zaltbommel.