SP vergadert mee met WMO raad

18 september 2010

SP vergadert mee met WMO raad

De SP was bij de vergadering aanwezig op uitnodiging van de heer Mientjes, van de het armoede platform en lid van de Wmo raad. Contact met meneer Mientjes is ontstaan bij de voedselbank waar SP'ster Desiree Kleintank actief is. De SP ging uiteraard graag op deze uitnodiging in.

In het eerste deel van de vergadering werden een aantal lopende zaken van de Wmo raad besproken. De Wmo raad geeft adviezen aan de gemeente over de toepassing van de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). De Wmo is in 2007 ingevoerd om een aantal zaken op gebied van gehandicaptenzorg, welzijn en de AWBZ, die betrekking hebben op huishoudelijke verzorging samen te voegen. Doel van de Wmo is iedereen laten deelnemen aan de maatschappij. De gemeente voert deze wet uit en de Wmo raad controleert de gemeente op deze uitvoering. Tijdens de vergadering gaf de gemeente aan dat er volgend jaar 10% op de Wmo gaat worden bezuinigd. De gemeente stelt dat in Oude IJsselstreek het niveau van de Wmo hoger is dan het landelijk gemiddelde dus er kan wel wat vanaf in deze moeilijke tijden.

Hiermee waren de CDA en D66 het niet eens. Peter van de Wardt - fractievoorzitter van het CDA - hield een gloedvol betoog over hoe mensen in deze maatschappij tussen wal en schip geraken. Hij putte uit eigen ervaring als medewerker van Wedeo in Doetinchem. Namens de SP voegde Gerard Hubers toe dat de SP opkomt voor mensen aan de onderkant van de maatschappij en dat dit juist de mensen zijn die vaak gebruik maken van de Wmo. De SP is uiteraard tegen bezuinigen op deze wet. Maurits Gemmink stelde dat 'zolang de gemeente geld heeft voor het maken van dure bouwplannen en het plaatsen van bruggen over de Oude IJssel er op de Wmo en het armoedebeleid niet hoeft te worden bezuinigd'. D66 was benieuwd wat de Wmo raad op gebied van jongerenbeleid gaat aanvragen. Hierop bleef het antwoord uit omdat het verantwoordelijk Wmo-raadslid deze avond voor het eerst zitting nam en nog niet zo ingewerkt was dat ze meteen antwoord kon geven.

De SP Oude IJsselstreek vond het een interessante avond. Onze commissie armoedebestrijding zal voortaan de vergaderingen van de Wmo raad blijven bijwonen.