SP overweldigend ontvangen door Vogelbuurt

31 mei 2010

SP overweldigend ontvangen door Vogelbuurt

Zaterdag 29 mei was de eerste Buurten in de Buurt van de werkgroep SP Oude IJsselstreek. Met een grote groep SP'ers trokken we de Ulftse Vogelbuurt in. Doel van Buurten in de Buurt is zien hoe de wijk er voor staat en praten met de bewoners over hoe het leven in de wijk is. Dit is voor de SP een belangrijk instrument om zijn politieke mening op te vormen. De buurt is immers de basis van de Nederlandse samenleving.

Dat we de Vogelbuurt als eerste hebben uitgekozen heeft een reden. Deze Ulftse jaren 60 wijk staat op het punt drastisch op de schop te gaan. Huizen worden opgeknapt, of gerenoveerd. Een deel van de huizen wordt gesloopt en vervangen door nieuwbouw. Omdat de SP Oude IJsselstreek van verschillende kanten te horen kreeg dat over deze plannen in de wijk veel onrust heerst heeft de SP een meldpunt Vogelbuurt opgezet waar mensen met hun verhaal naar toe kunnen.

De ontvangst was overweldigend. Veel leden van de net opgestarte SP werkgroep Oude IJsselstreek gingen voor het eerst de deuren langs om met mensen in gesprek te gaan. Er is een enquête opgesteld met een aantal vragen over de vernieuwingsplannen en deze werd door veel bewoners ingevuld. Het overweldigende zat hem er in dat we overal binnen werden uitgenodigd. Dat zorgde voor veel meer informatie dan alleen de enquête-vragen zouden opleveren. Informatie die de SP gaat samenvatten en waarmee we naar de gemeente Oude IJsselstreek en Woningcorporatie Wonion gaan.

Dat er onrust in de wijk heerst is wel duidelijk. Veel mensen weten nog niet wat er met hun woning gaat gebeuren en wanneer. Mensen vinden dat Wonion op dit moment weinig informatie geeft over de voortgang van het project. Er gaan verschillende verhalen de wijk rond over wanneer de eerste huizen plat gaan. Een meneer vroeg zich af hoe hij als WAO'er zichzelf moest verhuizen. Zijn huis wordt gerenoveerd en daarvoor moet hij twee maanden naar een andere woning. Dat er een flinke onkostenvergoeding voor deze tijdelijke verhuizing is vindt hij wel goed, maar hij moet toch zelf alles regelen en inpakken. We hebben mensen gesproken die al 42 jaar in hetzelfde huis wonen en nu gedwongen weg moeten. 42 jaar geschiedenis in een huis heb je niet zomaar opgeruimd...

Ontevredenheid is er over de eigen inbreng van de bewoners in de plannen. Er zijn verschillende informatieavonden geweest waarop de bewoner zijn ideeën over zijn wijk mocht uiten. Daarvan is - vinden een aantal mensen met wie we gesproken hebben - weinig in het eindplan opgenomen. 'Als je met veel ideeën op een inspraakavond komt er wordt niet naar je geluisterd dan ga je de volgende keer niet meer'. Dit zorgde ervoor dat een deel van de inwoners zich niet meer met de nieuwe plannen voor de wijk heeft bemoeid en er zich dus ook niet mee verbonden voelt. Het gevoel van de 'hoge heren' bepalen wat er met mij gaat gebeuren en ik heb daar toch geen invloed op is groot.

De bewoners van de Valkhof, in de volksmond het smurfendorp genoemd, geven massaal aan dat ze niet weg willen uit hun huizen. 'Deze huizen zijn nog prima en we wonen hier goed dus waarom moeten we weg?' Boosheid is er ook over welke huizen gesloopt gaan worden en welke huizen niet. Een gezin zegt dat op het Mezenpad en de Kwartellaan goede huizen tegen de vlakte gaan terwijl hun huis aan de Merellaan slecht gebouwd is en compleet gerenoveerd gaat worden. De huizen zijn gehorig, de tussenmuren zijn van hout en de isolatie is slecht. Nu wordt dat laatste in de renovatie grondig aangepakt, maar die huizen aan de Kwartellaan zijn met betonnen vloeren en daar zou dit gezin graag naar toe verhuizen...

Onduidelijkheid is er over de onkostenvergoeding voor de mensen die mogen blijven wonen en wiens huis alleen een opknapbeurt krijgen. Veel mensen die in een renovatiewoning wonen weten niet of ze recht hebben op een vergoeding of hoe hoog die is.

Is er dan niks goed aan 'Vogelbuurt Vernieuwt'? Jawel hoor! Iedereen is tevreden over de nieuwe ontsluitingswegen en, behalve gemengde gevoelens over de locatie, is iedereen blij met een nieuw wijkcentrum (gepland tussen de Vogelbuurt en nieuwbouwwijk 'De Biezenakker'). We hebben ook uitgebreid gesproken met een wijkbewoonster die in de huurderscommissie zit. Zij vindt het jammer dat mensen niet met hun vragen en problemen naar de huurderscommissie komt. De huurderscommissie vergadert 2 keer per maand en daar is volop ruimte om vragen te stellen.

Het praten met de bewoners kost veel tijd. Tijd die nodig is om een duidelijk beeld te krijgen van de sfeer in de wijk. Daarom is besloten een tweede keer de Vogelbuurt in te gaan om nog meer mensen te interviewen. Dit gaat in de maand juni plaatsvinden. De verhalen van de Vogelwijkbewoners gaan we bundelen en aanbieden aan de gemeente Oude IJsselstreek en Wonion. De uitslag van de eerste enquête zetten we binnenkort op onze website.

Tot we weer de wijk ingaan kunnen mensen terecht bij het Meldpunt Vogelbuurt van de SP Oude IJsselstreek. In de wijk zitten we op de Eksterstraat 38, 7071 GR Ulft, of we zijn telefonisch te bereiken op 06 30 78 32 13.