THEMA-AVOND DUURZAME LANDBOUW EN KLIMAAT MET SP CORYFEE EN HOOGLERAAR ERIC SMALING

15 november 2019

Foto: Wikimedia / Wikipedia

Op dinsdag 19 november a.s. om 20.00 uur vindt in de ‘Beschuitbus’ in de DRU Cultuurfabriek, Hutteweg 24 te Ulft, een openbare thema-avond ‘duurzame landbouw en klimaat’, georganiseerd door de SP Oude IJsselstreek, plaats. Inloop vanaf 19.30 uur.
Prof. Dr. Eric Smaling is voormalig hoogleraar in duurzame landbouw, klimaat en energievraagstukken in Wageningen. Nu runt hij voor dezelfde universiteit als manager een groot landbouw- en voedselprogramma in Ethiopië. Ook was hij voormalig parlementariër in de Tweede en Eerste Kamer voor de SP en thans fractievoorzitter van de SP in Noord-Holland.

Momenteel raakt de Nederlandse economie verlamd door nieuwe normen van het stikstofbeleid. Vooral de boeren en de bouw worden hierdoor ernstig getroffen. Het kabinet heeft naarstig een noodplan voor de bouwsector aangekondigd. Voor 1 december a.s. zal de minister van Landbouw klare wijn schenken en met oplossingen komen. Het thema is zeer actueel en de media besteden volop aandacht hieraan. Het doel van deze avond is om meer inzicht te krijgen in de begrippen: CO2 uitstoot, PFAS, broeikaseffect met het effect op klimaat en milieu, het energievraagstuk enz.

Allereerst zal Eric Smaling deze begrippen verduidelijken voor ‘gewone’ mensen, voor wie dit geen dagelijkse kost is. Daarnaast wordt ook ingegaan op de gevolgen. Niet alleen voor de direct betrokkenen zoals onze boeren die in hun voortbestaan bedreigd worden en de woningbouw die tot stilstand dreigt te komen, maar voor alle Nederlanders. Gevolgen zowel in financiële zin, alsook voor het gebruik van de ruimte voor woningbouw, onze natuur, de voedselproductie enzovoorts. Ook zal Eric Smaling uitgebreid ingaan op zijn kijk en die van de SP op deze thema’s en de energietransitie. Natuurlijk is er veel ruimte om met hem om in discussie te gaan over deze onderwerpen.

Het belooft een interessante avond te worden, waarvoor we iedereen en met name mensen uit de bouwwereld, agrariërs, pers en politici uitnodigen. Voorafgaand aan de lezing zal de heer Smaling vragen van de aanwezige pers beantwoorden. De entree is vrij en koffie of thee staat voor u klaar.