Tweede Kamerlid Cem Lacin geeft startschot actie GifSpot Gelderse rivieren

8 juli 2019

Tweede Kamerlid Cem Lacin geeft startschot actie GifSpot Gelderse rivieren

Foto: sp / sp

Dagelijks wordt er gif geloosd op de Gelderse rivieren. Elke dag tenminste een. Daarom start de SP aankomende maandag de actie GifSpot. De SP bivakkeert een week lang dag en nacht op de landtong bij Fort Pannerden, waar zij schepen op heterdaad wil betrappen. Ook worden omwonenden van de rivieren opgeroepen om te melden via de op die dag gelanceerde MilieuAlarmlijn van de SP. Tweede Kamerlid Cem Lacin zal de actieweek in Pannerden aftrappen.

SP-kamerlid Cem Lacin: ‘Het is voor bedrijven makkelijker om gif te lozen dan om het op de legale veilige manier te doen en ervoor te betalen. Iedereen weet dat schepen elke dag gif lozen, maar er wordt niet gehandhaafd. Daarom moet er een landelijk verbod komen. Nu en niet ergens over twee jaar pas.’

Carla Claassen, fractievoorzitter van SP Gelderland: ‘Deze manier van ontgassen door schepen is verboden door de provincie. Het is absurd dat het dan toch gebeurd omdat we moeten wachten op een landelijk verbod. Ondertussen varen hier elke dag schepen op de Gelderse rivieren die gif lozen. Die bedrijven moeten aangepakt kunnen worden.’

Lacin vervolgt: ‘Dit staat niet op zichzelf. Er zijn veel meer bedrijven die een loopje nemen met het milieu en de volksgezondheid. Daarom lanceren we de nieuwe MilieuAlarmlijn. Jaren geleden was deze SP telefoonlijn erg succesvol in het verzamelen van meldingen bedrijven die verkeerd bezig zijn. Helaas is de MilieuAlarmlijn nu weer nodig. En daarom lanceren we hem vanaf vandaag opnieuw.’