Tijd voor een feestje!

7 september 2018

Tijd voor een feestje!

Foto: Annemiek Kamphuis

Woensdag 29 augustus was de aftrap van breed verzet tegen loondispensatie. De mensen met een arbeidsbeperking van Wij Staan Op stonden zij aan zij met BN’ers, politici, werkgevers, vakbonden en  wethouders. Honderden mensen kwamen samen op de manifestatie voor Eerlijk loon. Want het minimumloon is niet voor niets het minimumloon. Het is de bodem van onze beschaving. Maar toch wilde dit kabinet mensen met een arbeidsbeperking onder het minimumloon laten werken. Dat vinden wij niet rechtvaardig! En deze manifestatie liet zien: wij staan samen sterk!

Foto: Annemiek Kamphuis

We spraken af te strijden totdat het plan van tafel is. Bianca, Maurits en Annemiek waren woensdag ook van de partij in Amsterdam. Een dikke week  later is het plan van tafel! Een geweldige en terechte overwinning! Zo noemt SP-leider Lilian Marijnissen het bericht dat het plan om mensen met een arbeidsbeperking onder het minimumloon te betalen van tafel is.

Foto: Annemiek Kamphuis

Van Ark is tot de conclusie gekomen dat het plan onuitvoerbaar is. Er was ook weinig maatschappelijk draagvlak voor. Gemeente en werkgevers
lieten het afgelopen jaar weten er niets in te zien. Werkgevers
vreesden dat gehandicapten hun motivatie zouden verliezen omdat ze niet
meer als een ‘volwaardig werknemer’ zouden worden gezien.

Foto: Annemiek Kamphuis

Marijnissen: 'Ik ben zo blij. En heel trots op Noortje, Amber, de mensen van Wij Staan Op en al die anderen die ik afgelopen periode mocht ontmoeten in de strijd voor een eerlijk loon. Het minimumloon is niet voor niets het minimumloon. Het is de bodem van onze beschaving. Het is daarom terecht dat het kabinet dit onrechtvaardige plan intrekt. ' Sp Oude IJsselstreek bedankt Bianca ook hartelijk voor haar enorme inzet!

Foto: Annemiek Kamphuis

Noortje heeft soms slecht geslapen van het harteloze plan en nu slaapt ze niet omdat ze een feestje gaat vieren. Dat waren haar woorden tijdens de manifestatie voor Eerlijk loon. Prachtig. Hartelijk Gefeliciteerd.