nee tegen sleepwet /aftapwet en ja voor democratie

25 februari 2018

nee tegen sleepwet /aftapwet en ja voor democratie

Foto: Annemiek Kamphuis

De vernieuwde wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten, ook wel sleepwet, geeft een uitbreiding van de middelen die de diensten AIVD en MIVD mogen inzetten. De grootste veranderingen zijn:

• Er mag een zogenaamd “sleepnet” worden ingezet om massaal online communicatie af te luisteren, ook van niet verdachte burgers. Zo mag een hele wijk afgeluisterd worden wanneer er een verdacht persoon in woont.
  • Alle geautomatiseerde apparaten mogen gehackt worden. Denk bijvoorbeeld aan uw telefoon, computer of smart-tv.
  • Er mag een geheime DNA-databank aangelegd worden waar iedereen in terecht kan komen.
  • Verzamelde data mag met buitenlandse inlichtingendiensten gedeeld worden, ook zonder deze eerst geanalyseerd te hebben.

Instanties als de Raad van State, de Wetenschappelijke Raad voor het
Regeringsbeleid, de Nederlandse Vereniging van Journalisten en
verscheidene wetenschappers hebben al hun zorgen geuit over deze wet. De
wet is op 11 juli aangenomen door de Eerste Kamer.

Er is 21 maart een raadgevend referendum waarop mensen tegen of voor de wet kunnen stemmen. Omdat de sleepwet grote gevolgen heeft voor de vrijheid van burgers zou deze niet zonder referendum aangenomen mogen worden.

Regeringspartijen VVD, CDA, D66 en CU zullen zich waarschijnlijk weinig van de uitkomst aantrekken. De Tweede Kamer heeft 22 februari het raadgevend referendum afgeschaft. In het regeerakkoord was al afgesproken dat het raadgevend referendum, dat volgens het kabinet "niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht", zou verdwijnen. Volgens minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken, D66) heeft het Oekraïne-referendum, het eerste raadgevend referendum (in 2016), laten zien dat het verwarring schept bij de kiezer. Hoewel een meerderheid 'nee' stemde tegen het EU-verdrag met Oekraïne, nam de politiek dit advies van de kiezer niet over: het verdrag kwam er toch. Ook toen trok de volksvertegenwoordigers zich niets aan van hun achterban. Bang voor het volk.

Stem 21 maart tegen de aftapwet en voor democratie. Laat de volksvertegenwoordigers weten wat inwoners willen.