h

Opinie:intercity moet er wél komen in de Achterhoek

25 oktober 2017

Opinie:intercity moet er wél komen in de Achterhoek

Foto: Bas
 
Het is te duur om dubbelspoor in de Achterhoek aan te leggen,

vinden Gedeputeerde Staten. “Dat is niet waar zegt” SP-Statenlid Maurits
Gemmink, “Het kan best, als gedeputeerde Bieze maar beter haar best
gaat doen.” Dit opiniestuk verscheen op 21 oktober in de Gelderlander.

Het dubbelspoor tussen Didam en Doetinchem gaat er komen. Dat
staat voor de SP als een paal boven water. De partij heeft hiervoor de
afgelopen acht jaar intensief actiegevoerd, zowel op de stations met de
reizigers als in de Gelderse Provinciale Staten.

De SP gaat daarmee door. Zeker nu onderzoek laat zien dat er te
weinig geld beschikbaar is. De Staten reserveerden onlangs 25 à 30
miljoen euro voor dit project. Dat is het openingsbedrag waarmee de
gedeputeerde in onderhandeling kan met het Rijk. En als Den Haag niet
mee wil doen dan moet Gelderland het spoor zelf aanleggen.

   
 

Er is niet alleen geld van de provincie. De regio Achterhoek en
de gemeenten willen ook investeren in spoorverdubbeling. Gedeputeerde
Bieze heeft echt iets aan te bieden als zij bij het ministerie van
Infrastructuur en Milieu om een bijdrage vraagt. Het is niet
ongebruikelijk om dat zo te doen. Ook andere grote projecten, zoals het
doortrekken van de A15 of Railterminal Gelderland worden ook door het
rijk en de provincie samen gefinancierd.

Er gaan dagelijks 18.000 mensen met de trein van en naar de
Achterhoek. De succesvolste regionale spoorlijn van Nederland is vanaf
Zevenaar een enkelspoor met alle problemen van dien. De rek is er al
lang uit. Als er één trein met storing stilstaat, ligt de hele
dienstregeling plat. Spoorverdubbeling tot Doetinchem en uitbreiding van
het aantal treinen is van groot belang om de dienstregeling stabiel te
krijgen.

Er is recent onderzoek hiernaar gedaan. De verdubbeling van het
spoor zou 123 miljoen euro gaan kosten. Wat de SP verbaast is dat het
onderzoek van de provincie onvolledig is. Men heeft gekeken naar de
kosten van spoorverdubbeling en het effect daarvan op het vervoer.
Daarbij is alleen de huidige situatie in beschouwing genomen.

Nu rijden er vier treinen per uur tussen Doetinchem en Arnhem
en dan levert spoorverdubbeling een geringe verbetering in de
dienstregeling op. Er is niet gekeken naar uitbreiding naar zes keer per
uur, eventueel met een intercity tussen Doetinchem en Arnhem. Daar zit
de grote winst, zeker in de spits. De treinen zijn dan overvol en
uitbreiding is zeer welkom.

Een aanpassing van de spoorboog in Arnhem-Oost is evenmin
meegenomen in het onderzoek. Het aanpakken van dit knooppunt, waar alle
treinen uit Oost-Nederland Arnhem binnenkomen, is net zo essentieel als
de spoorverdubbeling tot Doetinchem. Gedeputeerde Staten baseren zich
dus op een half onderzoek en dat is onzorgvuldig.

Als er uit Den Haag geen bijdrage komt voor spoorverdubbeling
in de Achterhoek dan moet de provincie het zelf betalen. Gelderland is
de rijkste provincie van Nederland, met Nuon-miljarden op de bank. Dat
weten ze in Den Haag ook heel goed en daarom grijpt Gelderland
regelmatig naast een subsidie. Daarmee is het grote voordeel, een goed
gevulde bankrekening, meteen een nadeel.

Wat de SP betreft is het nu tijd om door te pakken. Voor de
Achterhoek is de spoorlijn Winterswijk-Arnhem van levensbelang.
Dubbelspoor geeft de Achterhoekse economie een enorme duw in de rug.
Bovendien is het de oplossing om onze jeugd in de Achterhoek te houden.
Gedeputeerde Bieze moet gewoon wat beter haar best doen

Reactie toevoegen

U bent hier