h

Weren rolstoelers uit Avan-regiotaxi is discriminatie.

22 februari 2017

Weren rolstoelers uit Avan-regiotaxi is discriminatie.

Foto: SP Gelderland

SP-Statenlid Maurits Gemmink heeft schriftelijke vragen gesteld aan
het provinciebestuur over de maatregel om rolstoelers zonder
WMO-indicatie te weren uit de AVAN-regiotaxi's. De SP is net als de
gemeenten Arnhem en Nijmegen onaangenaam verrast door de maatregel.
Maurits Gemmink vraagt zich af of de maatregel niet in strijd is met de
grondwet. Mensen met een beperking moeten volgens de SP net als iedereen
gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer.

De provincie wil vanaf 20 februari niet meer toestaan dat
mensen met een rolstoel of een scootmobiel Avan-busje gebruiken als
openbaar vervoer. Zij stellen dat deze mensen, die op zich prima gebruik
kunnen maken van regulier openbaar vervoer, maar een WMO-indicatie (Wet
Maatschappelijke Ondersteuning) moeten aanvragen bij hun gemeente.
Maurits Gemmink: “Het weren van mensen uit het openbaar vervoer op basis
van hun beperking lijkt mij in strijd met de grondwet. De provincie is
rijk genoeg om wat extra geld op tafel te leggen voor fatsoenlijk
openbaar vervoer in plaats van mensen te discrimineren omdat ze
toevallig in een rolstoel zitten of ze de WMO in te dwingen.”

Het ov-beleid van de provincie stelt dat reizigers met een
WMO-indicatie gebruik kunnen maken van het reguliere OV. Hier staat
tegenover dat de ‘reguliere reiziger’ onder voorwaarden tegen normaal
ov-tarief gebruik kunnen maken van regiotaxibusjes zoals Avan. Dit zorgt
ervoor dat reizigers in gebieden waar geen reguliere bussen komen toch
van openbaar vervoer gebruik kunnen maken. SP Statenlid Maurits Gemmink:
“De uitwisseling tussen regulier openbaar vervoer en WMO-vervoer zou in
balans zijn is ons verteld. Daarom is het vreemd dat nu reguliere
ov-gebruikers met een beperking uit de busjes van Avan worden geweerd.
Deze reizigers dwingen om gebruik te maken van van een WMO-indicatie is
de omgekeerde wereld. Zij geven immers zelf aan zelfredzaam te zijn. De
provincie probeert zo de reiskosten van deze groep mensen af te schuiven
op de gemeenten.”

Volgens gemeente Arnhem gaat het om 357 personen en een
stijging van de WMO-kosten met €200.000,- per jaar. Bij de gemeente
Nijmegen gaat het om 130 mensen.

Daarom heeft de SP de volgende vragen gesteld:

  1. Hoe kan het dat in de gemeenten Arnhem en Nijmegen met
    verbazing wordt gereageerd op deze actie van de provincie? Zijn de
    gemeenten in de regio Arnhem - Nijmegen van tevoren geïnformeerd over
    het besluit van de provincie? Is er voldoende overleg tussen gemeenten
    en provincie over het uitwisselen van reizigers tussen regulier OV en
    basismobiliteit?
  2. Volgens GS, in beantwoording op vragen gesteld door Groen
    Links (PS 2016-609), kan de provincie de ‘betaling van vervoer van
    mensen met een rolstoel of scootmobiel als regulier OV via de
    basismobiliteit stop zetten op basis van de samenwerkingsovereenkomst
    basismobiliteit.’ Waar in deze overeenkomst staat dat de provincie
    eenzijdig het toelaten van reguliere OV reizigers in de basismobiliteit
    stop mag zetten?
  3. Het reguliere OV is, voor veel geld, toegankelijk gemaakt voor
    reizigers met een beperking, rolstoel, scootmobiel. De provincie heeft
    juist ingezet op uitwisseling van regulier ov en basismobiliteit om
    overal een dekking van ov-diensten te garanderen. Daardoor is de taxi
    van Avan, onder voorwaarden, een onderdeel van het reguliere openbare
    vervoer en moet het toegankelijk moet zijn voor iedere reiziger. Door
    handelen van de provincie wordt nu een deel van de reizigers, met een
    beperking die toch prima zelfstandig van regulier OV gebruik kunnen
    maken, uitgesloten. Zijn GS het met de SP eens dat dit in strijd is met
    artikel 1 van de grondwet?  

 

Reactie toevoegen

U bent hier